nieuws

Bosch common rail-injectie met 3000 bar

Techniek

Bosch werkt aan een 3000 bar common rail-systeem. De extreem hoge inspuitdruk maakt de motor zuiniger en schoner. Voorlopig kost de technische realisatie nog hoofdbrekens. Bosch zet eerst in op een tussenvariant met 2400 bar inspuitdruk.

Bosch common rail-injectie met 3000 bar

De ontwikkelingen rond het ultra-hogedruk common rail-systeem voor heavy duty toepassingen, werden toegelicht door Dr Ulrich Dohle op het onlangs gehouden Heavy Duty-congres.

Dohle heeft geen twijfels: “Ook in treinen, schepen en off-highway-machines gaan de pompverstuiver en PLD-systemen het de komende jaren afleggen tegen de common rail”. De reden: “Emissie-eisen.”

2400 bar in 2011

Dohle verwacht dat Bosch in 2011 voor deze motorencategorie common rail-systemen levert die tot 2400 bar inspuitdruk halen. Voor de verdere toekomst ziet hij de druk oplopen naar 3000 bar.

Goedkopere uitlaat of minder brandstof

Wat is de zin van zulke extreme drukken? “Met 3000 bar is het mogelijk de SCR-kat of het roetfilter achterwege te laten en toch aan alle toekomstige emissie-eisen te voldoen. Als wel beide uitlaatgasreinigers worden ingezet zorgt de hogere druk voor 3 à 4% brandstofbesparing.”

Microtoleranties

Klinkt goed, maar voorlopig zijn er nog wat technische hobbels te overwinnen: “3000 bar eist toleranties in de orde van grootte van enkele micrometers. Serieproductie binnen zulke kleine toleranties brengt ons aan de grenzen van wat fysiek mogelijk is”.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel