nieuws

BMW wint Euro 6-race

Techniek

BMW wint Euro 6-race

Nog ruim een jaar en emissienorm Euro 5 is van kracht. BMW loopt vooruit en introduceert dit najaar al een gefacelifte 330d die aan de Euro 6-norm voldoet. Een mooie prestatie, maar niet uniek…

De Euro 5-uitlaatgasnormen van volgend jaar staan diesels toe 5 mg/km aan deeltjes (PM) uit te stoten en 180 mg/km aan NOx. In 2014 volgen de Euro 6-normen. Met name de maximaal 80 gram NOx/km die deze norm voorschrijft is een uitdaging.

NOx-opslag

Dit najaar introduceert BMW een 330d die al aan de strenge Euro 6-norm voldoet.

Om dat voor elkaar te krijgen is de auto voorzien van een nieuw ontwikkelde aluminium zescilindermotor met de modernste inspuit- en turbotechniek, een oxidatiekatalysator, een effectief roetfilter en een regeneratieve NOx-opslagkatalysator.

Mercedes?

Die techniek is bekend. De ‘BlueTec-droog’-modellen van Mercedes hebben een vergelijkbare schoneluchtfabriek in de uitlaat, maar halen daarmee net geen Euro 6. De Bluetec-natvariant met SCR-kat en AdBlue-injectie haalt dat wel.

De eerste

Ook Audi is erg actief op dit gebied, dus kunnen we zowel van Mercedes als van Audi binnenkort Euro 6-diesels voor Europa verwachten. Maar eerlijk is eerlijk, BMW is de eerste.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel