nieuws

Bijzondere AMG-automaat zonder koppelomvormer

Techniek

Samen met de vernieuwde SL cabriolet verschijnen meteen twee AMG-varianten, waarvan de SL 63 AMG de sportiefste is. Daarvoor maakt huistuner AMG niet alleen de motor, maar ook de Speedshift MCT-transmissie. Multi Clutch Technology komt in plaats van de koppelomvormer, in een automaat met natte platenkoppeling. Weer iets nieuws op transmissiegebied…

Bijzondere AMG-automaat zonder koppelomvormer

Laten we niet liegen, de nieuwe transmissie is ontwikkeld samen met Mercedes en wordt geproduceerd naast de 7G-Tronic. Dus bij Mercedes, terwijl AMG wel de zelf ontwikkelde 6.3 V8 bouwt.

Naast de natte koppeling heeft de MCT-transmissie ook een door AMG ontwikkelde regelunit als bijzonder kenmerk. Alleen AMG zal deze bak toepassen.

Sneller, positiever

Let wel, dit is geen dubbelkoppelingtransmissie met gewone tandwielsets voor de zeven versnellingen. Basis vormt de zeventraps Mercedes-automaat met planetaire tandwielsets. Maar dan met een mechanische koppeling in oliebad.

Daarmee schakelt de automaat vrijwel zonder slip. De koppeling opent heel even terwijl de automaat schakelt. Omdat de natte koppeling lichter en kleiner is dan een koppelomvormer kent de transmissie minder traagheid, en kan sneller van versnelling wisselen.

Tussengas

Hoe snel dan wel? Er zijn vier rijprogramma’s, waarin de schakeltijden met maximaal 50% bekort worden. De snelste automatisch geregelde versie doet het in 0,1 seconde.

De automaat kan ook meerdere versnellingen ineens terugschakelen. Daarbij zorgt het regelorgaan voor tussengas geven, zodat geen abrupte motorremwerking optreedt die onrust in de wegligging kan brengen.

Wat natuurlijk niet mag ontbreken is een Race Start-voorziening: druk op de knop, gas op de plank, rem los. De elektronica regelt gasgeven, schakelen, tractiecontrole voor optimale acceleratie tot aan desnoods de topsnelheid. Gelukkig gaat de natte koppeling vergezeld van een speciale oliekoeler, die zal het dan zwaar hebben.

Topprestaties

Met zijn 386 kW AMG V8 en de nieuwe transmissie komt de SL 63 AMG in 4,6 seconden van nul naar 100 km/h. Wie het niet zo heeft op hoogtoerig sprinten kan uitwijken naar de SL 65 AMG. Weliswaar maar een 6.0 motor, echter een biturbo V12, dus dat maakt veel goed. 450 kW en 1000 Nm sterk, alleen niet met MCT-transmissie, maar een gewone Speedshift-vijftrapsautomaat.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel