nieuws

Beijer ontcijfert CAN-signaal op maat

Techniek

Beijer ontcijfert CAN-signaal op maat

Allerlei bedrijfsgegevens van de auto, zoals snelheid of kilometerstand takte je vroeger simpel af van een signaalgever. Nu werkt dat meestal via CAN-bus, waar je niet zomaar een accessoire tussen kan steken. Daarom ontwikkelde Beijer Automotive de Bus-to-Signal-interface, en komt nu met een reeks handige varianten.

Vooral achteraf ingebouwde apparatuur voor navigatie, beveiliging zoals track & trace of wagenparkbeheer heeft gegevens nodig uit de auto-elektronica. Snelheid, afgelegde weg, rij- en rusttijd, noem maar op.

“Ook voor ongevalsanalyse gebruikt de politie onze interfaces”, horen we van Beijer, “die hebben ze bijvoorbeeld nodig om te controleren of het licht aan of uit stond, of een richtingaanwijzer.”

Niet meer dan nodig

De B2S-interface herkent automatisch het type CAN-systeem waarop hij wordt aangesloten. Daaruit wordt het gewenste signaal geselecteerd, en doorgegeven naar een achteraf ingebouwd accessoire. Naast de oorspronkelijke versie met acht signaaluitgangen zijn er nu ook versies die één tot vier signalen kunnen oppikken. Daarmee zijn die een stuk goedkoper, met prijzen vanaf 85 euro. Nog meer maatwerk dus, met een B2S interface die niet meer dan het benodigde aantal signalen uit het CAN-netwerk oppikt.

Beijer maakt zijn interfaces sowieso op maat, vanuit een enorme database van alle voorkomende CAN-systemen en de daarin rondgaande signalen. Voor welk autotype is het, welke gegevens moeten daaruit gelezen worden? Met Beijer CAN het!

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel