nieuws

AutovakRAI: High-speed CAN-bus in Technisch Theater

Techniek

AutovakRAI: High-speed CAN-bus in Technisch Theater

Een basiscursus CAN-bus in een half uur, kan dat? Ja zeker, ATG-docent Kornelis Mulder bewees het voor een goed gevuld Technisch Theater op de AutovakRAI. Lees verder voor de samenvatting.

Natuurlijk. Je gaat naar de AutovakRAI om kennis te maken met de nieuwste werkplaatsapparatuur. Het Technisch Theater op de jongste AutovakRAI bood daarnaast de gelegenheid om supersnel technische kennis op te doen.

Toptheater

De formule is simpel, kies onderwerpen als elektronicadiagnose, APK-ontwikkelingen, aircoservice, werkplaatsproductiviteit of CAN-bus. Nodig topsprekers uit van ondermeer GMTO, Bosch, Innovam en ATG en laat ze kort maar krachtig optreden in een prachtig theater. De AutovakRAI-bezoekers liepen er warm voor. Maar liefst 12% van hen bezocht een optreden in het theater van ATC en AMT.

Van elektriciteit naar elektronica

Kortom, Kornelis Mulder heeft maar een half uurtje voor zijn CAN-bus optreden. Toch begint hij met een stap terug in de tijd: “Begin jaren ’80 zat er nog geen elektronica in een auto. Hooguit wat elektriciteit. De ontsteking was mechanisch en er was nog gewoon een carburateur voor de mengselbereiding.”

Mega-kabelboom

“Maar zo’n auto had wel een sensor voor de koelvloeistoftemperatuur. Die was verbonden met het instrumentenpaneel. Toen kwam het motormanagement (ECU) en moest ook daar een draad naartoe. Daarna kwam de airco. Wordt de motor te heet, dan moet de airco uit, dus nog een draad vanaf de sensor. Waren we zo doorgegaan, dan was de middentunnel van achterwielaandrijvers nu terug…, om de kabelboom in te leggen!”

Ringleiding

“Daar moest een oplossing voor komen. Dus werd de temperatuursensor alleen nog maar verbonden met het regelapparaat dat het snelst op de koelvloeistoftemperatuur moet kunnen reageren, de ECU. En die ECU kwam op een ringleiding met andere regelapparaten. Zo’n ringleiding kun je vergelijken met een riool. Maak je een put open en roep je er in: ‘80°C’, dan horen alle buren: ‘80°C’.”

Roepen in CAN-taal

“Kortom, die ECU roept ‘80°C’ op die ringleiding, of bus, en doet dat in een digitale taal (het CAN-protocol), die de andere apparaten verstaan. De andere apparaten roepen ook allemaal waarden en ieder apparaat pikt er uit wat het nodig heeft.”

Kippenhok

Op het theater-podium staat een Opel Vectra. Mulder heeft zijn laptop aangesloten op de diagnosestekker van de Vectra. Hij laat zijn laptop een paar seconden meeluisteren op het CAN-netwerk. Het resultaat: een ellenlange lijst van boodschappen. “Net een kippenhok”, concludeert Mulder. “De 45 regelapparaten van de Vectra kakelen continu door. En dan staat ‘ie nu alleen nog maar op het contact.”

Met de laptop op de bus

Met zijn laptop zet Mulder nog meer boodschappen op de bus. Hij begint met claxon aan. “Cursisten laten we altijd eerst uitzoeken hoe ze ‘claxon uit’ op de bus moeten zetten”, roept hij boven de herrie uit.

Nog veel meer CAN

Natuurlijk legt hij ook uit hoe die regelapparaten het klaar spelen om digitaal te roepen en te luisteren, wat CAN-high is en wat CAN-low, welke weerstand daar tussen zou moeten zitten, op welke pennetjes van de diagnosestekker je ze vindt, wat je met multimeter en scoop aan de bus kunt meten en dat er high- en low-speed CAN-netwerken zijn.

En dat allemaal in een half uurtje. Een topprestatie!

Vragen?

Zijn er nog vragen? Kijk dan op www.AMT.nl voor heel veel CAN-bus informatie en een AMT-ATG-kennistest. Inschrijven voor een training bij ATG kan natuurlijk ook. Dan reserveert Kornelis Mulder een hele dag voor de CAN-bus.

Erwin den hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel