nieuws

Audi S tronic: 7 versnellingen en dubbele koppeling

Techniek

Bij de recente presentatie van de zeventraps-DSG met droge dubbele koppeling van Volkswagen hoorden we al dat er nog meer aankwam. In dezelfde fabriek gaat nu ook een zeventraps transmissie met natte dubbele koppeling in productie. Speciaal voor Audi, anders gebouwd dan de DSG, en meer mans.

Audi S tronic: 7 versnellingen en dubbele koppeling

Om met het laatste te beginnen, de nieuwe S tronic kan 550 Nm koppel aan. De eerste (zestraps) DSG die Audi en VW in gebruik namen kan 350 Nm hebben. Terwijl de nieuwe ‘droge’ zeventraps-DSG van Volkswagen tot 250 Nm gaat.

In de lengte

Zowel DSG als S tronic-transmissies komen uit de VW-fabriek in Kassel. Pas sinds kort spreekt Audi van S tronic, ook bij de TT en A3, waar het om dezelfde bak gaat als de DSG bij Volkswagen. Die met drie assen kort bouwende transmissie werd ontwikkeld voor dwarse motorplaatsing.

De nieuwe S tronic komt dit jaar in diverse modellen, belooft Audi. Grotere modellen, die bij dat merk de motor in lengterichting hebben staan. Daarom kon de nieuwe S tronic twee-assig en dus langer worden uitgevoerd.

Uiteraard moet er bij Audi een voorziening zijn om gemakkelijk quattro-aandrijving eraan te bouwen. Dat gebeurt zoals eerder bij de automaat voor de A8. Met achterop de bak een Torsen-middendifferentieel, en een schuine as langs de bak naar het voorste differentieel, dat vóór de koppeling c.q. koppelomvormer ligt.

Twee oliekringen

In werking en algemene opbouw verschilt de S tronic niet van een DSG-bak. Een natte dubbele koppeling, twee concentrische ingaande assen. Alleen is er hier maar één hulpas, in plaats van twee bij de DSG.

Er is duidelijk geleerd van de eerdere ervaringen. Koppelingen en elektronisch/hydraulische bedieningseenheid hebben een eigen voorraad ATF-olie, met de benodigde koeling erbij. De tandwielen en differentieels hebben afzonderlijke smering met hypoidolie.

Bij de ‘natte’ DSG loopt alles in één olietype, waarbij het nog heel lastig bleek om een olie te maken die alle benodigde taken aankan. Daarom zijn koppeling- en tandwielsmering, die elk heel verschillende eisen stellen, in deze S tronic gescheiden.

In de nieuwe ‘droge’ DSG zit ook al een regelorgaan met eigen oliekringloop, los van de tandwielsmering. Met ATF-type-olie kan het regelorgaan beter, sneller schakelen en koppelen. In deze S tronic dus ook, maar dan met naar de koppeling uitgebreide oliekringloop.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel