nieuws

Audi Braking Guard voor veilige noodstop

Techniek

Audi Braking Guard voor veilige noodstop

Bij alle modellen waarin de motor niet dwars staat, kan Audi nu intelligente cruise control leveren. Heel prettig, en er blijkt ook nog de Braking Guard-remassistent bij te zitten. Die waarschuwt onafhankelijk van de cruise control als een noodstop nodig lijkt. Geen wereldprimeur, maar het regelsysteem van Audi is wél interessant.

Het wordt al bijna vanzelfsprekend. Bij ACC, intelligente cruise control, hoort een radarafstandsmeter en koppeling aan het remsysteem. Een klein stukje elektronica erbij, en je hebt ook een noodremassistent.

Met één radar

Het systeem werkt bij Audi met uitsluitend 77 GHz radar. Die heeft een groot bereik (180 meter) maar een smalle bundel (8 graden). Hierdoor is hij niet geschikt voor korte afstanden. Vlak voor de auto ‘ziet’ hij met zijn smalle blik niet alles.

Beter geschikt is daartoe een 24 GHz radar, maar een tweede radar erbij is natuurlijk wel duurder. Reden voor Audi om hiervan af te zien. Met als gevolg dat de cruise control pas vanaf 30 km/h werkt, tot aan 200 km/h. In dat snelheidsgebied kijkt de radar ver genoeg vooruit.

Dubbel instelbaar

Aardig is dat bij de cruise control niet alleen, zoals gebruikelijk, ingesteld kan worden hoeveel afstand men minimaal tot voorgangers wil houden. Dat gaat in vier stappen. Daarnaast kan bij Audi ook de dynamiek gekozen worden, en wel in drie stappen.

Hiermee bepaal je hoe de auto automatisch zal remmen, als een voorganger te dicht benaderd wordt. Wordt zachtjes remkracht opgebouwd, tot maximaal eenderde van de volle remkracht? Of heb je liever een snelle, meer merkbare remingreep?

Automatisch waken

Het Audi-systeem waakt ook voor sterk afremmende voorliggers. De automatische remingreep van maximaal 3 m/s2 zal dan onvoldoende zijn. In dit geval klinkt een waarschuwingsgong en gaat een lamp aan in het dashboarddisplay. Zo weet de bestuurder meteen dat hij zelf bij moet remmen.

Om behulpzaam te zijn wordt het remsysteem alvast licht op druk gebracht, zodat de remblokken tegen de schijven aanliggen. Maar als de bestuurder niet oplet, niet reageert, wat dan?

Uitvoerige proeven wezen uit dat een schokeffect het best de chauffeur weer bij de les helpt. Voor een halve seconde bouwt ESP flink remdruk op. De rijder schrikt en reageert. In die halve seconde vertraagt de auto hooguit 5 km/h, zodat achterliggers minder heftig schrikken van deze waarschuwingsruk.

Zeven meter winst

Een interessant cijfer geeft het effect van een voorbereid remsysteem. Omdat hiermee onmiddellijk een noodstop wordt ingezet bij intrappen van de rem zal 100 tot 200 milliseconde tijdwinst geboekt worden.

Bij 130 km/h, noemt Audi als voorbeeld, sta je dan zeven meter eerder stil dan wanneer het remsysteem afwacht tot de rijder zelf met noodstopsterkte op het pedaal gaat staan.

Braking Guard staat altijd aan, ook als ACC niet in gebruik is. Het kan echter ook bewust uit gezet worden. De bestuurder moet de baas blijven, vindt Audi.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel