nieuws

AMT Historisch archief: Spijkstaal fabriceert elektrische rem

Techniek

AMT Historisch archief: Spijkstaal fabriceert elektrische rem

Het lijkt of brake-by-wire voorlopig nog toekomstmuziek is. Alleen de handrem van personenauto’s werkt steeds vaker niet meer mechanisch, maar elektrisch gestuurd met een draadje. Toch al in 1952 berichtte AMT over elektrisch bediende remmen. Nog van Nederlands fabrikaat ook…

Het ging wel om fabricage in licentie. Spijkstaal, bij de wat ouderen nog wel bekend van zijn elektrische bezorgwagentjes, maakte die elektrische remmen onder licentie van het Amerikaanse Warner (opgegaan in BorgWarner).

Vooral bedoelde Spijkstaal dit elektrisch remsysteem voor aanhangwagens, waarvoor het bedrijf ook complete assen leverde.

Fijne regeling

AMT raakte helemaal overtuigd van het nut van dit remsysteem. Het ging om met een elektromagneet bediende trommelremmen.

Met name de regeling via instelbare weerstanden sprak AMT destijds aan. Er was een dubbele regeling. Eentje met de hand instelbaar, voor aanpassing aan de belading van een aanhanger, en eentje die aan het remsysteem werd gekoppeld.

Stabiliteit

Automatisch stelde het remsysteem van de trekauto zo de elektrische rem van de aanhanger in werking. Precies uitgekiend, zodat de aanhanger meer remde dan de trekker.

De remwerking vond de AMT-redacteur uitstekend, “soepel en zonder blokkeren”. Het is duidelijk dat in 1952 de geremde aanhanger nog lang niet vanzelfsprekend was.

Begrijpelijk dus dat we dit extra remvermogen als een uitkomst zagen. Zeker omdat de aangegeven regeling, met een aanhanger die eerder dan de trekker remt, zeer bevorderlijk is voor de stabiliteit van de combinatie.

Alleen werd dit vroege ‘brake-by-wire’ niet zo populair als AMT toen voor mogelijk hield. Maar het idee van elektrische rembediening is dus allesbehalve nieuw.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Lees het artikel uit Auto & Motor TECHNIEK 11 1952 waarin AMT kennismaakt met de techniek van elektrisch remmen.

Reageer op dit artikel