nieuws

AMT Historisch archief: Mercedes C 111 met Wankelmotor en directe benzine-inspuiting

Techniek

AMT Historisch archief: Mercedes C 111 met Wankelmotor en directe benzine-inspuiting

Vooral dankzij een experimentele Mercedes-Benz leek het rond 1970 of de Wankelmotor nog een doorbraak kon beleven. Bij de tweede versie van de indrukwekkende C 111 begonnen wij ons echter al af te vragen wat Mercedes daarmee nu precies wilde. Wat te denken van nog een schijf extra in zijn Wankelmotor?

Bij Audi/NSU was de Wankel-

geschiedenis
al voorbij, alleen Mazda zette onvermoeibaar door. De grote vraag was of Mercedes zou aansluiten. Maar het concern zweeg in alle talen over de precieze bedoelingen met hun experimentele C 111.

In geen geval voorloper van een productiemodel, geen enkel plan daarmee autosport te gaan bedrijven. ‘Onderzoek naar autotechniek van de toekomst’, heette het. Daarvoor leek het C 111-project echter wel erg kostbaar, onnodig hier een hele auto omheen te bouwen.

Veel vermogen, weinig vooruitgang

In zijn tweede uitvoering, met ook uiterlijk heel wat aanpassingen, kreeg de C 111 een motor met geen drie maar vier schijven vóór zijn achteras. AMT benadrukte dat weliswaar geen ander merk zo’n omvangrijke Wankelmotor gebruikte, maar dat het op zich geen prestatie is meer dan één of twee schijven achter elkaar te zetten.

Interessant is wel dat Mercedes de benzine direct inspoot, via een mechanische pomp. Maar 350 pk was voor een motor van die omvang toch niet bijzonder. En de Wankelmotor bleef aangewezen op zeer hoge toerentallen, waarbij het probleem bleef hoe de draaizuigers effectief tegen hun huis afgedicht moesten worden.

Imagebuilder

Onze veronderstelling was dat Mercedes misschien meer een ander image dan een andere motortechniek nastreefde. Als sportief en vooruitstrevend gold het productiegamma van Mercedes bepaald niet, en daar bracht de C 111 wel verandering in.

Nu nog zijn er maar erg weinig sportwagens die werkelijk 300 km/h halen, de C 111 moest dat in 1970 al kunnen. Maar niemand buiten de deuren van Mercedes kwam ooit echt achter de geheimen van dit opvallend experiment.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een artikel uit 1970 over de Mercedes C 111

AMT Linktips:

Mercedes-Benz Club Nederland

Mercedes-Benz Museum

Video: De Mercedes C 111 van alle kanten bekeken.

Reageer op dit artikel