nieuws

AMT Historisch archief: Het Purolator papieren oliefilter

Techniek

AMT Historisch archief: Het Purolator papieren oliefilter

Als altijd zat AMT ook in 1948 bovenop het autotechnisch nieuws. De Britse firma AP kwam vlak na de oorlog met het Micronic-oliefilter van Purolator. Een revolutie voor het welzijn van de motor, met een verwisselbaar patroon van papier. Nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar het gebruik van papier als ‘filtreerend element’ zag AMT als een belangrijke ontwikkeling. Een stukje historie.

Met een doorsnedetekening kwam duidelijk in beeld hoe dat Purolator-filter werkte. In een tijd dat oliefilters nog als afzonderlijk apparaat in de motorruimte hingen. En lang nog niet elke auto had een oliefilter!

Het papieren Micronic-filter beloofde ook microscopisch fijne deeltjes uit de olie te zeven. Bestaande filters met metaalgaas, katoen of vilt konden dat niet.

Amerikaanse vinding

Het is aardig te constateren dat we destijds lustig in Engelse eenheden rekenden. Maten van het filter gaf AMT in inches en voeten. Toen nog was de Britse auto-industrie toonaangevend en het Engelse maatstelsel gesneden koek voor de monteur.

De Micronic-filters, uit als een harmonica gevouwen geïmpregneerd papier, werden door Automotive Products in Engeland gemaakt. “Met behulp van zeer moderne, ten deele automatisch gecontroleerde werktuigen”, voegde AMT onder de indruk toe.

Bij gebrek aan computers en internet konden we toen niet natrekken dat deze filters een uitvinding waren van het Amerikaanse Purolator. Bedacht in de oorlog, en samen met Chrysler voor auto’s uitgewerkt, waarna Chrysler vanaf 1946 ze als eerste toepaste.

Bekijk de oliepeilstok

Een filter dat niet uitgewassen hoefde worden was iets volkomen nieuws. Wij schatten dat het papieren element wel zo’n 10.000 tot 16.000 km mee kon. In die tijd dus al betekende dit vervanging van het filter bij elke tweede of derde olieverversing.

Naar onze mening kon de automobilist daar zelf over oordelen. Als de olie aan de peilstok niet meer schoon was, dan snapte je wel dat het filter vervangen moest worden.

Overigens was Purolator al uitvinder van het eerste oliefiltersysteem voor auto’s, in 1923 uitgebracht. Het merk is nu nog een van de grootste filterfabrikanten ter wereld. Dat gaat dan over de Amerikaanse tak, die echter geen automotive-producten meer maakt. Het automotive-deel kwam niet lang geleden in handen van een joint-venture tussen Bosch en Mann+Hummel.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Lees het artikel ‘Papier als filtreerend element bij autofilters’ uit AMT 10 1948

Reageer op dit artikel