nieuws

AMT Historisch archief: Goodyear met ingebouwde reserveband

Techniek

AMT Historisch archief: Goodyear met ingebouwde reserveband

Doorrijden op een lekke band is iets wat automobilisten al sinds de luchtband werd uitgevonden bezighoudt. Het kan met niet al te grote beperkingen, dankzij ‘runflatbanden’. Maar wist u dat Goodyear al decennia voor hun eerste runflatband er iets op gevonden dacht te hebben? Het heette: Captive Air.

De ‘gevangen lucht’ zat in een extra luchtkamer, binnenin een tubeless autoband. Iets dergelijks, lezen we in AMT, had Goodyear al veel eerder uitgewerkt in de Life Guard-binnenband met dubbele luchtkamer.

Dubbele luchtkamer

Om hetzelfde idee van de dubbele luchtkamer te kunnen toepassen in een autoband zonder binnenband moest Goodyear sterk en licht materiaal ontwikkelen. Sterk genoeg om de auto te kunnen dragen, maar niet zo zwaar dat het wielgewicht teveel zou oplopen.

Een nieuw soort nylonkoord voldeed aan die eisen, om een soort dragende binnenband te kunnen maken. Een stuk vrije ruimte tussen binnen- en buitenband garandeerde voldoende dat iets wat door de buitenband prikte niet ook de binnenband beschadigde.

Probleemloos doorrijden

Hoogst verbazend zijn nu de beloftes die AMT in 1956 optekende, over het probleemloos doorrijden als de Captive Air-buitenband lek raakte. Was dat allemaal waar, dan reed je vrijwel gewoon steunend op de binnenband door alsof er niets aan de hand was.

Zelfs bij lager gewicht en lagere prestaties van de toenmalige auto’s lijkt het weinig geloofwaardig dat dit echt lang goed kon gaan. Extra vervorming in de lekke buitenband, en het werken van de buitenband tegen de binnenband: dat móet wel een heetlopende band en gevolgen voor het weggedrag hebben opgeleverd.

Veiliger dan klapband

Het ventiel als van een voetbal, waarmee de buitenband door zijn flank heen opgepompt moest worden, lijkt ook geen optimum van veiligheid.

Anderzijds golden toen en nu dezelfde veiligheids- overwegingen. Dit was altijd beter dan een klapband, toen geen zeldzaam verschijnsel. Je kon de auto onder controle houden bij lekrijden, en een veilige stopplaats kiezen waar je het reservewiel ging monteren.

Het zal wel beter gewerkt hebben bij toeren over vlakke, rechte Amerikaanse ‘highways’, dan op Europese binnen- en buitenwegen. De dubbele banden van Goodyear zijn hier weinig bekend geworden, het idee kreeg geen navolging. Tenminste niet totdat Goodyear als een van de eersten de moderne runflat-techniek oppakte, die beter werkt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel