nieuws

AMT Historisch archief: Automaten-les in AMT

Techniek

We zijn hier lang niet zo’n grote aanhanger van automatische bakken als Amerikanen of Japanners, maar weten toch wat ze doen en hoe ze werken. Dat lag begin jaren vijftig heel anders. AMT gaf uitgebreide instructie over de Dynaflow-koppelomvormer en hoe je daarmee een automaat maakt. Nu nog steeds instructief leesvoer!

AMT Historisch archief: Automaten-les in AMT

Acht pagina’s gooide AMT in 1950 aan tegen deze nieuwe techniek. Wij meenden dat automatisch schakelen ook in Europa een uitkomst kon zijn, “Waar het grootste deel van de autogebruikers technische analphabeten zijn”.

Voorzichtig en juist schakelen konden ze niet. Bovendien leek het toen nog dat “in dit oude werelddeel een auto nimmer een algemeen gebruiksvoorwerp zal worden”. Dus wie zou dan gaandeweg alsnog kunnen leren verstandig met tandwielen en koppelingen om te gaan?

Koppelversterking

Deze visie van het toenmalige heden en de toekomst mag niet juist zijn geweest, het doet niets af aan onze uitleg over technische principes. Op beeldende wijze leidden we de lezer omzichtig van vloeistofkoppeling naar koppelomvormer.

We legden uit waarom de eerste niet en de tweede wel koppelversterking gaf. En zo werd het steeds wat ingewikkelder, en passeerden meer onderdelen de revue. Tot er zelfs nog een planetaire versnellingsbak achter de koppelomvormer kwam.

Aandrijflijn ontzien

Hoe precies het hydraulisch schakelorgaan daarin werkte bespaarden we de lezers nog net. Maar we waren er wel van overtuigd dat zo’n automatische transmissie ideaal was. Door glijdend schakelen en gelijkmatiger motorbelasting werd het leven voor de hele aandrijflijn een stuk makkelijker.

Het kost natuurlijk wel ‘iets’ extra brandstofverbruik. In de VS toen nog geen probleem, maar bij onze in 1950 al ‘krankzinnig hoge benzineprijzen’ lag dat anders. Zo kwam in het verhaal de overbruggingskoppeling al voor, om dat extra verbruik te beperken.

Het is even doorbijten, die lange uitleg. Maar dan weet je tot in detail het hoe en waarom van de koppelomvormer. De Dynaflow van General Motors was toen nieuw, de principes waarop die werkte gelden nu nog.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

AMT verklaart de werking van de Dynaflow-koppelomvormer

Reageer op dit artikel