nieuws

Aftermarket remschijven soms levensgevaarlijk

Techniek

Aftermarket remschijven soms levensgevaarlijk

Wie onderdelen aan een auto vervangt mag wettelijk niet zomaar alles monteren. Remblokken, airbags, veiligheidsgordels en banden bijvoorbeeld, moeten aan wettelijke eisen voldoen. Remschijven niet, “en daarom wordt er soms levensgevaarlijke rotzooi gemonteerd”, zegt Brembo en legt meteen de bewijzen op tafel.

Brembo-voorman Andrea Taschini toont recente foto’s van een Chinese remschijvenfabriek. Het is er donker, oud, gammel, vuil en primitief. De arbeidsomstandigheden doen denken aan de verhalen van Charles Dickens. “Zouden hier remschijven van goede kwaliteit vandaan komen?”, vraagt Taschini. De vraag stellen is hem beantwoorden. “Maar”, gaat hij verder, “er zijn leveranciers van A-merk remschijven die je auto graag met dit product uitrusten. De vraag is of je dat moet willen?”

1000 remschijven

Om een goed antwoord op die vraag te kunnen geven, heeft Brembo op de Europese aftermarket 1000 remschijven van concurrenten gekocht. Allemaal van merken die van zichzelf zeggen dat ze ‘originele kwaliteit’ leveren. Vervolgens heeft Brembo de schijven getest op vier aspecten: veiligheid, comfort, montage en markering.

Taschini legt uit wat de vier aspecten inhouden: “Veiligheidsitems zijn de hardheid en mechanische weerstand van het remoppervlak, de kristalstructuur van het gietijzer, de vorm en breedte van de ventilatieruimte en allerlei barstjes en beschadigingen op kritische plaatsen. Verminderd comfort door trillingen en/of lawaai ontstaat door diktevariaties, materiaalspanningen en tal van vorm- en maatafwijkingen. Ook montageproblemen ontstaan door maatafwijkingen, maar dan gaat het vooral om gaten met een verkeerde diameter of op een verkeerde plaats. Ten slotte de markering op de zijkant van het remoppervlak. Ontbreekt die, dan kun je nooit meer nagaan waar het product vandaan komt, wanneer het geproduceerd is of wat de minimum toegestane dikte is.”

Tijd voor maatregelen

En dan de resultaten: 5% van de schijven heeft defecten die de veiligheid in gevaar brengen, 35% zorgt voor trillingen, sommigen al binnen enkele kilometers, 8% levert problemen op bij de montage en 4% is niet of niet goed gemarkeerd.

Droge conclusie van Taschini: “Sommige van deze aftermarket-remschijven zijn echt levensgevaarlijk. Durf je echt nog je kinderen op de achterbank te zetten als je die hebt laten monteren? Hoogste tijd dat de Europese overheid wettelijke eisen gaat stellen.”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel