nieuws

Achterasluchtvering: de nieuwe trend

Techniek

Achterasluchtvering: de nieuwe trend

Luchtvering is een beproefd concept om het comfort onder uiteenlopende beladingscondities te optimaliseren. Een mpv, suv en kleine besteller zijn beter af met luchtvering dan met een conventioneel veersysteem. Wabco voorspelt dat de toepassing van luchtvering voor de achteras een enorme vlucht gaat nemen.

Wabco is vooral bekend als fabrikant van remmen, stabiliteits-, luchtveer- en transmissiecontrole-

systemen voor de bedrijfswagensector. De ontwikkelde technieken zijn in aangepaste vorm ook in personenauto’s toepasbaar. Zo produceert Wabco inmiddels een compacte achterasluchtvering voor de nieuwe Citroën Picasso en een versie die meer mans is voor de Citroën Jumpy, Fiat Scudo en Peugeot Expert.

Wabco is nu gestart met de ontwikkeling van luchtveringsystemen voor andere compacte modellen. Die kenmerken zich door een compact en betaalbaar ontwerp, waarbij de luchtvoorziening en elektronische modules slim zijn geïntegreerd. Tegen 2011 moeten er 500.000 units per jaar van de band rollen. Dat is een vervijfvoudiging van de huidige afzet.

Constante rijhoogte

De Wabco ECAS elektronisch geregelde luchtvering voor de achteras biedt diverse voordelen, zoals automatische hoogteregeling en ladingsafhankelijke veereigenschappen. De rijhoogte blijft constant, ongeacht de belading. Dit verbetert het comfort en de rij-eigenschappen bij mpv’s en lichte bestellers, waar Wabco’s compacte achterasluchtvering voor bedoeld is. Luchtvering is bovendien ‘ladingvriendelijk’ omdat schokken veel beter door het veersysteem worden opgenomen dan bij mechanische vering. Tijdens het beladen kan de laadhoogte met 72 mm gereduceerd worden, wat de rug spaart.

Het systeem wordt door Wabco compleet geleverd met luchtcompressor, luchtdroger, luchtkleppen, druk- en temperatuursensors. Bij toepassing in lichte bestelwagens wordt een tweede luchttank toegevoegd voor snelle niveauregeling.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel