nieuws

Aandrijfriemen sparen brandstof!

Techniek

Een distributieriem geeft minder wrijvingsweerstand dan een ketting. Dat spaart brandstof en dus CO2-uitstoot, zeggen de riemfabrikanten Dayco, Gates en Continental. Dat zal zo zijn, maar is het voordeel meetbaar? Om autofabrikanten over de streep te trekken, lieten de drie riemproducenten dat uitzoeken. Hoe zuinig is de distributieriem werkelijk?

Aandrijfriemen sparen brandstof!

Kiezen we voor een distributieketting of een distributieriem? Een belangrijke vraag bij de ontwikkeling van een nieuwe motor. Bij recent ontwikkelde motoren is de keuze vaker op de ketting gevallen dan voorheen. Redenen: de ketting gaat een autoleven mee en hij is smaller dan een riem.

Lange levensduur

De riem vecht terug met langere standtijden én een lagere CO2-uitstoot. Zo presenteerde Conti zijn Green Runner-distributieriem, die het 240.000 km uithoudt en naar zeggen van Conti het brandstofverbruik van een motor met ketting met 0,2 liter per 100 km zou kunnen drukken. In CO2 uitstoot is dat 3 gram per km.

3 gram per km?

Voor autofabrikanten is 3 gram reductie goud waard. In de strijd om te voldoen aan de Europese CO2-eisen moeten zij immers keihard vechten voor ieder grammetje. Maar ja, een toeleverancier kan zoveel roepen, echt interessant wordt het pas als onafhankelijk onderzoek de claim bevestigt.

Onafhankelijk onderzoek

Vandaar dat Dayco, Gates en Conti het onderzoeksbureau FEV in Aken opdracht gaven het verschil in brandstofverbruik te meten. De onderzoekers gingen aan de slag met een 1.6 viercilinder. De nokkenassen van de testmotor konden zowel met een ketting als met een riem worden aangedreven.

Een procentje winst

De onderzoekers simuleerden met de motor een NEDC Europese rijcyclus voor auto’s met uiteenlopend gewicht. De riem bleek inderdaad enig voordeel te geven, hoewel daar nauwkeurig voor gemeten moest worden. Hoe lichter de auto, hoe groter het voordeel, maar in alle gevallen bleef het voordeel onder de procent.

Maar goed, ieder procentje of zelfs ieder deeltje van een procent is meegenomen voor de autofabrikant.

Aan de riem

Voor autofabrikanten die meer willen winnen met riemen biedt Conti nog twee oplossingen. Allereerst de Conti Tough Grip multi-V-riem. Die is versterkt met een aramidevezel en special bedoeld voor riemaangedreven start-stopsystemen. Die kunnen, zeker in druk stadsverkeer veel meer brandstof (en CO2) besparen dan een procentje.

Zuinige CVT

Een tweede brandstofbesparende riem is bedoeld om de ketting in CVT’s voor kleine auto’s te vervangen. De riem loopt zonder smering en zonder hydrauliekpomp. In een CVT met ketting vraagt het aandrukken van de poelies een grote hydraulische kracht. De veel grotere wrijving tussen poelie en riem maakt die overbodig. En dat verhoogt het rendement van de CVT.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel