nieuws

15 procent kortere remweg met Siemens EWB

Techniek

15 procent kortere remweg met Siemens EWB

Eerder al berichtten we over de EWB, Electronic Wedge Brake, die Siemens VDO aan het uitwerken is. Met een klein elektromotortje en het zelfbekrachtigend effect van een wig kan die de hydraulische remklauw vervangen. Praktijktests tonen voorbeeldige resultaten.

Op gladde ondergrond is een gemiddeld 15% kortere remweg aangetoond. Dat komt doordat de geheel elektrisch bediende Siemens-rem sneller reageert dan een hydraulisch bediende rem. Als je op de rem trapt begint eerder de vertraging, dat scheelt al. Bovendien werkt het ABS beter, doordat de remkracht sneller aangepast wordt.

Verkleinde elektromotor

Tot wel 1000 keer per seconde kan via de elektrische stappenmotor de positie van de remwig aangepast worden, die in plaats van een hydraulische cilinder het remblok aandrukt. Voor hydrauliek heeft zo’n snelle regeling geen zin, die kan dat niet bijhouden.

Naast de snelle reactie is natuurlijk het voordeel dat geen hydraulisch systeem nodig is, dat scheelt in gewicht en onderhoud. Zeker ook doordat de elektronische regeling (ABS, ESP, ABD, BAS) direct op de signalen naar de remklauwen kan plaatsvinden, in plaats van via een hydraulisch regelblok.

Op de laatste foto’s is te zien dat het systeem van wig en elektromotor compacter is geworden dan in eerdere prototypes. In 2010 wil Siemens VDO de wigrem marktklaar hebben, men wil de elektromotor (onafgeveerd gewicht!) nog kleiner hebben.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel