nieuws

0-100 binnen 7 seconden met elektrische eRUF

Techniek

RUF is bekend van sportwagens voor mensen die Porsches wat gewoontjes vinden. Vanaf volgend-jaar kan de RUF-rijder zich echt onderscheiden. Onder de belofte ‘emotie zonder emissie’ introduceert RUF dan de eRUF. Daarmee kun je bliksemsnel elektrisch rijden.

0-100 binnen 7 seconden met elektrische eRUF

Alois Ruf is niet alleen autofabrikant, hij is ook eigenaar van een waterkrachtcentrale. Het water dat daar doorstroomt genereert jaarlijks 35 miljoen kWh aan elektriciteit. Ruf levert die stroom aan het Duitse elektriciteitsnet, maar hij droomt ervan er auto’s op te laten rijden.

Licht en sterk

Prototype eRUF Model A Concept brengt die droom een stapje dichterbij. Het hart van de eRUF is een vloeistofgekoelde borstelloze driefase elektromotor, die al bij nul omwentelingen 650 Nm levert. Het motorvermogen bedraagt 150 kW en de motor weegt 91 kg. Daarmee komt het specifiek gewicht uit op 0,61 kg/kW. Een goede waarde, zelfs voor een RUF.

Eén keer schakelen

Die motor brengt de eRUF binnen 7 seconden op 100 km/h. Heel mooi, maar voor een RUF niet indrukwekkend. De meeste benzine-Rufs klaren het 0-100-sprintje in ongeveer de helft van die tijd. Kan zijn, maar de eRuf begint het sprintje in de 6e versnelling en de bestuurder hoeft tot aan de maximum snelheid van 225 km/u niet meer te schakelen.

Brandstofvoorraad

De eRUF slaat zijn ‘brandstof’ op in 96 lithium-ion-cellen van fabrikant Axeon. Die cellen wegen bij elkaar zo’n 550 kg. Samen kunnen ze 51 kWh aan energie opslaan. Voor de vergelijking, dat is evenveel als in 5,7 liter benzine. Tja, als je ‘brandstof’ meer dan 10 kg/kWh weegt, heb je niet echt veel voordeel van een laag specifiek motorgewicht.

Hoog rendement

Toch plaatst Alois Ruf hier graag een kanttekening: “Een goede benzinemotor zet driekwart van de energie-inhoud van zijn tankvulling om in het verwarmen van de koelvloeistof en het uitlaatgas. Hooguit een kwart blijft over voor de aandrijving. Onze elektromotor haalt een efficiency van 80% en bij hoge belasting zelfs meer dan 90%”.

Kosten?

En zo kan het gebeuren dat een volle tank voor de eRUF nog geen 15 euro kost en de auto toch minimaal 250 km ver brengt. Een prijs voor de auto zelf is nog niet bekend. Maar echt goedkoop is eRUF-rijden waarschijnlijk niet. Onder de 200.000 euro is er op de RUF-prijslijst niet veel te beleven. Geeft niet, emotie mag wat kosten.

Erwin den Hoed

(Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel