nieuws

Zoek De Nieuwe Band

Techniek

Zoek De Nieuwe Band

Kort geleden meldden we dat de overheid een campagne is gestart om De Nieuwe Band te promoten. Met daarbij toen nog de vraag wat dat dan precies is, en hoe je die moet vinden. Wel, dat is opgelost, alsnog heeft uitvoerend orgaan SenterNovem een website ingericht waar dat allemaal op staat. We hebben DE nieuwe band gevonden. Benieuwd waar?

Momenteel legt de EU de laatste hand aan een nieuwe typekeuring, die heel veel oude wetgeving moet vervangen. Dat maakt de zaak een stuk overzichtelijker, vooral voor autofabrikanten.

De gelegenheid wordt hierbij aangegrepen om een aantal eisen toe te voegen, die veiligheid en milieu moeten dienen. Daaronder eisen aan banden, waarin limieten worden gesteld voor rolweerstand, afrolgeluid en natte grip.

Nu vast profiteren

Het voorstel voor de eisen, die geleidelijk vanaf november 2012 ingevoerd moeten worden, ligt klaar voor goedkeuring door de Europese Ministerraad. Na die horde zijn het definitieve regels geworden.

Nog in behandeling is een plan om naast limieten ook een systeem van labels in te voeren. Banden die niet aan de limieten voldoen mogen niet meer gemonteerd worden. Op banden die wél geboden mogen worden, moet een label het onderscheid laten zien tussen ‘betere’ en ‘slechtere’ banden.

Dat alles op de drie genoemde punten rolweerstand, geluid en natte grip. Vertaald naar de Nederlandse campagne wordt dat ‘zuinig, stil en veilig’. En uiteraard zien wij geen reden om in Nederland te wachten tot de Europese regels geheel uitgewerkt en geldig zijn, we hanteren ze nu vast.

Al gemeten banden

Nog net niet pakt de overheidscampagne een andere komende regel mee, verplichte geleidelijke invoering van bandenspanningbewaking vanaf 2012. Er wordt wel gewezen op het belang van juiste bandenspanning, vooral voor ‘zuinig en veilig’. Wetende dat de bandenspanning bij de meeste auto’s niet klopt, zodat juist een bewakingssysteem veel goed kan doen.

Maar er is dus nu wel een plaats waar De Nieuwe Band al gevonden kan worden. De website www.kiesdenieuweband.nl geeft een overzicht hoe al gemeten banden scoren op de komende eisen. Daar treden 18 merken met 52 bandentypen voor het voetlicht, waaronder alle A-merken, maar lang niet alle goedkopere aanbiedingen.

Er zijn drie selectievakjes om de zoektocht te vergemakkelijken. Eerst kun je je eigen bandenmaat invullen. Dan is er keus uit zomerbanden of… nog niks anders. Vakje drie biedt keus uit drie breedtecategorieën. Die gelden namelijk ook voor de Europese geluidsnormen, op rolweerstand en natte grip maakt de bandbreedte niet uit, de velgdiameter of h/b-verhouding heeft er helemaal niets mee te maken.

Daar is ’ie dan, De Nieuwe Band

Klik op ‘zoeken’, en daar is de lijst. Bandentypen met drie vakjes erachter, voor zuinig, stil en schoon. De vakjes kunnen geel of groen zijn. Rood blijkt ook te bestaan, in een totaaloverzicht met alle gemeten banden. Er zijn drie bandentypen gemeten die de minimale eisen niet halen.

Die komen niet in de aanbeveling per breedteklasse. Eronder staat “alle banden in dit overzicht zijn zuinig, stil en veilig”. Je kunt nog selecteren op banden met groene vakjes, die beter dan goed genoeg zijn op specifieke punten. Als je bijvoorbeeld héél zuinig wil, of héél stil.

Sommigen willen alles, die komen bij de Goodyear GT3, de enige met drie groene vakjes. Mag het ook wel ietsje minder? Nee, vrienden, want dat blijkt toch geen Nieuwe Band volgens de komende Nieuwe Europese Regels. Alleen ‘groen’ haalt de nieuwe geluidseisen, alleen ‘groen’ haalt de rolweerstand waar de EU heen wil. Voor natte grip gebruikt de website een andere meeteenheid dan de voorgestelde EU-regels vermelden.

Dus om nou te zeggen dat deze goedbedoelde website feilloos al naar Nieuwe Banden leidt, dat kun je niet echt volhouden. Misschien toch beter nog wat wachten tot de echte regels en de echte bandenlabels er zijn? Maar we geven toe, de nieuwe website geeft tenminste al een waardevolle mogelijkheid banden op hun gemeten eigenschappen te vergelijken.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel