nieuws

Slechte schokdempers belangrijke ongevalsoorzaak

Techniek

Bilstein en Koni hameren nog maar eens op het belang van regelmatige schokdempercontrole. Natuurlijk, zij willen graag omzet maken. Niet alleen! Duits onderzoek toont aan dat auto’s met slechte schokdempers oververtegenwoordigd zijn in de ongevalstatistieken. Omzet en veiligheid gaan dus heel goed samen. Aandacht voor de feiten.

Slechte schokdempers belangrijke ongevalsoorzaak

Koni wijst erop dat de winter zijn einde nadert: “Waar eerst sneeuw, ijs en pekel lagen, zitten nu gaten en scheuren”. En die zijn heel belastend voor de wielophanging van de auto, en in het bijzonder voor de schokdempers. Een lentecheck van de schokdempers is dus helemaal op zijn plaats.

Rode Koni’s

Los daarvan vindt Koni een controle van de schokdempers om de 80.000 km ongeacht het seizoen op zijn plaatst. Blijkt uit die controle dat vervanging nodig is, dan adviseert de schokdemperfabrikant uit Oud-Beijerland rode Koni’s: “Die presteren niet alleen beter, maar zijn ook instelbaar, zodat ze langer meekunnen”.

Waar moet je op letten?

Dat vervangen door Koni’s ziet Bilstein anders, maar wat de regelmatige controle betreft zijn de Duitsers en Nederlanders het helemaal eens. Bilstein wees voor de winter al op het belang van een regelmatige schokdempercheck en gaf ook aanwijzingen voor het uitvoeren van zo’n controle.

Gevaar in cijfers

Nu onderbouwt Bilstein zijn oproep voor een regelmatige schokdempercheck met Duitse ongevalstatistieken: “Uit onderzoek van TüV onder 7,3 miljoen auto’s blijkt dat bijna een vijfde daarvan rondrijdt met een technisch defect. Onder auto’s die bij ongevallen betrokken raken, is dat percentage serieuze defecten veel hoger: 36%, blijkt uit Dekra-onderzoek. 15% van de ongevalauto’s had een probleem aan de wielophanging, veelal een of meer defecte schokdempers. Daarmee is de wielophanging na remmen en banden de derde meest voorkomende technische ongevalsoorzaak”.

Veiligheid en omzet

Kortom, natuurlijk is schokdempercontrole goed voor de omzet van Koni, Bilstein en andere schokdemperfabrikanten. Maar ook de veiligheid van de automobilist vaart er wel bij. En een automobilist die voor zijn veiligheid volledig kan vertrouwen op zijn autobedrijf, is een tevreden klant. Belangrijk, want van tevreden klanten weten we dat ze graag terugkomen en zonder mokken een faire prijs betalen voor goede service. Daar hebben we geen onderzoek van TüV en Dekra voor nodig.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel