nieuws

Nieuwe Lamborghini richtingwijzend met koolstofvezel

Techniek

Nieuwe Lamborghini richtingwijzend met koolstofvezel

Stukje bij beetje geeft Lamborghini voorafgaand aan de autoshow van Genève informatie over zijn nieuwe topmodel dat daar verschijnt. Wij berichtten al over de compleet nieuwe V12, inclusief een nieuwe transmissie. Van de wielophanging kregen we daarna een prentje, gevolgd door iets over de koolstofvezelcabine. Die maakt de komende Lambo Aventador toekomstwijzend. Koolstofvezelkunststof is dé grote trend. Lamborghini loopt vooraan in die techniek…

Om de opvolger van de Murciélago geheel in koolstofvezelcomposiet (CFRP) te maken verrijst een nieuwe fabriek bij het Lamborghini-hoofdkantoor. Het merk besloot de volledige carrosseriebouw zelf te doen, en ontwikkelde daarvoor industriële processen.

Voor ontwikkeling van vezelversterkte kunststof heeft Lamborghini een eigen laboratorium in Italië. Samen met vliegtuigfabrikant Boeing hebben ze in de VS een laboratorium om onderdelen uit CFRP te testen, en computersimulaties te ontwikkelen voor zulke tests.

Ook Audi toont interesse

Een aardige samenloop is dat Audi, moederbedrijf van Lamborghini, net bekendmaakt samen te gaan werken met industriecomplex Voith. Specifiek op het gebied van CFRP, om snel methoden voor massaproductie te ontwikkelen.

Dat sluit mooi aan bij de uitgebreide kennis van Lamborghini over het gebruik van CFRP. Maar ze zijn bepaald niet de enigen die hiermee bezig zijn. Uitvoerig berichtte AMT over de Mega City Vehicle die BMW onder het nieuwe merk ‘i’ zal brengen, waarbij ook sprake is van een CFRP-cabine. Evenzo meldden we dat Mercedes-Benz intensief studeert op CFRP, en net als BMW samenwerking overeenkwam met een koolstofvezelproducent.

Lamborghini zegt de eerste te zijn die een volledig in CFRP gebouwde auto in productie neemt. Dat zal er nog om hangen, want in dezelfde supersport klasse begint McLaren nu zijn MP4-12C te bouwen. Ook helemaal CFRP, ook uit een fabriek die nu nieuw ingericht wordt.

Thema gewichtsreductie

Het is wel duidelijk waarom de belangstelling voor CFRP zo sterk opkomt. Hoge sterkte en laag gewicht helpen nog meer dan aluminium aan lichter en zuiniger auto’s. Bovendien kunnen grote en gecompliceerde delen in één stuk gemaakt worden, in plaats van samenstellen uit een aantal metalen stukken. Dat belooft een simpeler en goedkoper productieproces.

Voorwaarde is wel dat de productie van CFRP-delen geautomatiseerd en versneld kan worden. Zelfs bij Lamborghini kunnen ze er niet aan beginnen handmatig koolstofvezelmatten in mallen te leggen, in te harsen en dan in een oven hard te bakken. Te duur, te langzaam. Dus werkte Lambo een eigen proces met harsinjectie in verwarmde persmallen uit, waarbij ook die persmallen van koolstofvezel kunststof zijn.

Directeur Stephan Winkelmann geeft aan dat lichte bouw het grote punt van vooruitgang moest zijn bij de Aventador. O pardon, die naam is nog niet officieel bevestigd. “Meer vermogen heeft geen zin, ruim 300 km/h halen veel sportwagens, maar op de openbare weg heb je daar niets aan. Een lichtere auto biedt betere acceleratie, remt beter en heeft beter weggedrag.”

Hoe licht?

We weten al dat de nieuwe 6.5 V12 toch wel 535 kW levert, dus sterker is dan die uit de Murciélago. Nu aangevuld met de wetenschap dat de opvolger lichte aluminium wielophanging krijgt met horizontale ‘pushrod’ veer/dempereenheden. Dat alles gemonteerd op aluminium subframes die voor- en achterop een CFRP-cabine komen.

Deze dragende cabine wordt grotendeels als één stuk gemaakt, als zitkuip inclusief dak. Het centrale deel weegt maar 147,5 kg. De complete carrosserie met subframes komt op 229,5 kg. De grote vraag blijft nog heel even wat het geheel, met aandrijflijn en binneninrichting zal wegen.

Een idee geeft de laatste studie van vorige herfst. Lamborghini toonde de koolstofvezel Sesto Elemento als voorproef op het nieuwe productiemodel. Nog met de V10 motor uit de Gallardo weegt die 1000 kg. De V12 Aventador zal zwaarder zijn, maar hoeveel?

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel