nieuws

Hybride met lood-zuurbatterij, kan dat?

Techniek

Hybride met lood-zuurbatterij, kan dat?

Hybride-auto’s zijn mooi, maar alleen betaalbaar met subsidie of belastingkorting. Belangrijkste oorzaak: die vermaledijde hoogspanningsbatterij. Exide werkt aan een alternatief en toont op de Auto Professioneel Vakbeurs in Gorinchem vast een voorproefje: een Honda Insight met lood-zuurbatterij.

Achterin een standaard Honda Insight ligt een 100,8 volt NiMH-batterij. Exclusief koeling en regelelektronica weegt die 18 kg. De capaciteit van de batterij is 0,58 kWh. Dat is te vergelijken met de energie-inhoud van niet meer dan een paar druppels benzine.

Meer capaciteit graag

Ook als de verbrandingsmotor van de Honda Insight losgekoppeld zou kunnen worden van de elektromotor, zou de auto met dat beetje elektrische energie niet ver komen. Autofabrikanten concentreren zich voor hun elektrische ambities dan ook op lithium-ion en andere typen batterijen die meer energie per kg kunnen vasthouden.

Hoge prijs

Behalve hun beperkte capaciteit hebben de batterijen voor elektrische voertuigen nog een probleem, hun hoge prijs. Exide gaat dat probleem nu te lijf met een batterij van AGM-accu’s.

Zwaargewicht

In auto’s met start-stopsysteem en remenergie regenererende dynamo heeft de AGM-accu al bewezen niet te bezwijken onder steeds herhaalde diepe ontlaadcycli. Maar 100 Volt met loodzuuraccu’s, dat gaat het nodige wegen!

Net zo groot, net zo zwaar

“Dat valt mee”, zegt Exide: “42 kg”. Daarvoor bouwde Exide de kleinste accu’s uit hun leveringsprogramma in. En eigenlijk zijn die nog te groot. Hun gezamenlijke capaciteit is 1296 Wh, tegen de 580 Wh van de NiMH-batterij. De Exide-batterij is dus fors overgedimensioneerd. “Als we een AGM-batterij op maat maken voor de Honda komt hij op ongeveer hetzelfde gewicht en volume als de oorspronkelijke batterij.”

Uitgebreid testen

Goed, geen nadelen voor de AGM-op-maat batterij, maar wel een voordeel: “Hij kost ongeveer de helft van de NiMH-batterij!” Exide heeft voor dit jaar uitgebreide ‘in the field-tests’ voor de AGM hoog-voltagebatterij op het programma staan. Gaat alles goed, dan hebben autofabrikanten daarna een volwaardig alternatief in AGM voor hybride-auto’s.

Snelle ontwikkelingen

Zo zie je maar, de ontwikkelingen in batterijen voor elektrische auto’s gaan snel. Maar niet altijd in de richting die je verwacht.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel