nieuws

Honda hydraulische motorfietstransmissie

Techniek

Motorfietsen met automatische transmissie zijn nooit echt populair geworden. Zelfs niet in de VS en Japan, toch dol op auto’s met automaat. Anders ligt het bij (motor)scooters, die hebben altijd een traploos schakelende automaat. Voor motorfietsen probeert Honda het opnieuw met de hydraulische HFT, Human Friendly Transmission. Maar ook een dubbelkoppeling transmissie komt eraan…

Honda hydraulische motorfietstransmissie

Met recht van spreken ziet Honda niet alleen zijn HFT, maar ook de S-matic CVT, en natuurlijk een toekomstige dubbelkoppelingbak als gevorderde transmissietechniek op tweewielergebied.

Cruiser met hydromotor

Het nieuwste in productie is de vorig jaar verschenen DN-01. Een futuristisch ogend cruiser-model, aangedreven voor een 680 cc V-twin en… een hydromotor. De tweecilinder, die uitademt via een geregelde katalysator, levert 45 kW aan de traploze HFT-transmissie.

Die doet inwendig denken aan een aircopomp, of roterende dieselpomp. Aan de ene kant wordt een kantelschijf aangedreven. Die duwt al draaiend een aantal zuigers weg. Deze zuigers leveren oliedruk, waarmee een tweede stel zuigers een tweede kantelschijf laten draaien. Die kantelschijf geeft via een cardanas vermogen af aan het achterwiel.

Een elektrische verstelling verschuift de ‘uitgaande’ kantelschijf, regelt daarmee de kanteluitslag, en zo het motorkoppel. Er is dus kortweg sprake van een oliepomp en een regelbare hydromotor.

Gesimuleerde versnellingen

Elektronische regeling zorgt voor een normaal- en sportprogramma. Ook zes vaste instellingen zijn mogelijk, alsof je gewoon schakelt, maar dan met een knopje.

In de hoogste overbrenging is er een mechanische lock-up, tussen pomp- en motorkant. Zo voorkomt Honda aanhoudende slip en verhoogd verbruik. Er is ook een hydraulische koppeling, die zorgt voor een vrijstand.

Stukken beter en mooier dan vroeger, toen Honda automaat-motorfietsen bouwde met een koppelomvormer en tweetraps versnellingsbak.

Intelligente CVT

Op zich is de HFT niet méér ‘human friendly’ dan een CVT. Ook die neemt het schakelen van de rijder over, en kiest traploos de beste overbrenging. Alleen moest er voor de hydraulische transmissie een onderscheidende, pakkende naam bedacht worden.

In de 250 cc Forza-scooter zet Honda zijn mooiste CVT in, S-matic Evo. Aan deze traploze automaat met riemschijven hangt ook een mooi stuk elektronica. Die zorgt voor de regeling, welke via een elektromotor de aandrijvende riemschijf verstelt.

Deze regeling doet niet of nauwelijks onder voor een automaat in autoland. Tal van sensoren leveren informatie, waarmee naast op snelheid ook op rijweerstand geregeld kan worden. Er is een kick-downregeling bij plots gas geven. En de nieuwste variant kan naast automatisch nu in zeven trappen schakelen.

Dubbele koppeling

Toen de eerste Forza met S-Matic in 2005 verscheen waren dat nog zes trappen. Overigens is de Europese versie Forza EX daarop nog blijven steken, in Japan is de (luxere) Forza Z met zeventraps schakelmogelijkheid al uit.

Honda geeft al aan dat ook in motorfietsen een mechanische bak met dubbele koppeling op komst is. In dit geval niet met twee concentrische koppelingen, zoals in auto’s. Aan weerszijden van het gebruikelijke primaire tandwiel komen aparte koppelingen.

Die werken wel net als bij auto’s op twee concentrische assen, eentje met de oneven en eentje met de even versnellingen. Dat geeft kennelijk toch wat ruimtegebrek, de bak telt maar vijf versnellingen. Voor de koppelingen is er hydraulische bediening, de schakeling is ‘gemotoriseerd’, wat wel op elektrische bediening zal duiden.

Verder werkt het net als in auto’s, dus razendsnel van versnelling wisselen zonder trekkrachtonderbreking. Goed voor de rijstabiliteit en lagere framebelasting, stelt Honda. We zijn reuze benieuwd.

In drie Flashplayer-presentaties die u kunt downloaden wordt heel duidelijk hoe het allemaal werkt:

HFT (Human Friendly Transmission)

S-matic Evo CVT

Honda dubbelkoppelingtransmissie voor motorfietsen

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel