nieuws

Eerste Euro NCAP-test elektro-auto

Techniek

Eerste Euro NCAP-test elektro-auto

Wie bij de tijd wil zijn moet iets doen met elektrische auto’s, zo ook de Euro NCAP-organisatie. Ze hebben voor het eerst hun botsproeven losgelaten op een elektrische auto, waarbij de Mitsubishi i-MiEV meteen model kan staan voor de afgeleide Peugeot- en Citroën-versies. Vier sterren, geen bijzondere problemen met de elektrische installatie. Daarmee is Euro NCAP tevreden, maar niet met de Dacia Duster. Resultaten van de nieuwste tests…

Acht nieuwe auto’s zijn toegevoegd aan de resultatenlijst op de Euro NCAP-site. Drie daarvan zijn eigenlijk één en hetzelfde, want Euro NCAP voert apart de Mitsubishi i-MiEV, de Peugeot iOn en de Citroën C-Zero op. Met gelijke waardering, want er is geen enkel belangrijk verschil in bouw of uitrusting.

Sterkte kon beter

Uiteraard keek Euro NCAP bij de botsproeven ook heel goed naar het hoogspanningsdeel van de Mitsubishi. Het raakte niet beschadigd, er lekte niks, de stroom werd naar behoren automatisch afgeschakeld. Geen extra risico, is het oordeel.



Toch maar vier sterren, want op de carrosserie viel het een en ander aan te merken. Heel wat elementen worden aangeduid als ‘marginaal’, maar net sterk genoeg. Ook met de voetgangersbescherming is het niet alles, al oogst de voorbumper waardering. Maar niet het korte neusje en het voorklepje.

Evengoed hoef je je voor vier sterren nog niet te schamen, secretaris-generaal Michiel van Ratingen is vol vertrouwen dat ook vijf sterren voor elektrische auto’s haalbaar moet zijn. Euro NCAP gaat dit jaar meer elektrische auto’s testen, is de boodschap. Dat kan dan eigenlijk alleen maar slaan op de Nissan Leaf en Opel Ampera, lijkt het.

Dacia stelt teleur

In de nieuwste testuitslagen zitten nog vijf andere, niet elektrische auto’s. Vier daarvan zijn aan te merken als compacte suv-achtige, als vijfde is er de mini-mpv Hyundai ix20. Waarvan Euro NCAP zelf al zegt dat deze sterk overeenkomt met de vorig jaar geteste Kia Venga.

Voorspelbaar scoort de Hyundai ook vijf sterren, net als de Kia bij zijn tweede test. Een reeks kleine wijzigingen brachten die vijfde ster, met vier sterren in de eerste test was Kia niet tevreden.

Datzelfde zal gelden voor Renault, dat van Euro NCAP kritiek krijgt dat hun voordeelmerk Dacia minder veilig scoort dan Renault zelf. Drie sterren is inderdaad niet best.



De veiligheidsassistentie scoort slecht omdat er geen standaard ESC aan boord is. Maar ook de voetgangersveiligheid haalt slechts een 28% score. In carrosseriesterkte slaat de Dacia een maar weinig beter figuur dan de elektro-auto’s, het is net-aan.

Viermaal volle bak

Naast vijf sterren voor een BMW X1 steekt de Dacia-score niet onmiddellijk mager af. Voor minder sterren kan een BMW het niet doen. Naast een compacte en toch ook niet kostbare Hyundai ix20 ligt dat anders. Die haalt wel vijf sterren.

Een suv-achtig model hoeft ook geen nadeel te zijn bij deze botsexercities. Want de eigenwijze Nissan Juke sleept er vijf sterren uit. Net als de Mitsubishi ASX, een soort miniatuur-Outlander. In mei belooft Euro NCAP de volgende set uitslagen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel