nieuws

Brandstofcel of diesel, welke bus is zuiniger?

Techniek

Brandstofcel of diesel, welke bus is zuiniger?

Proton Motor en Skoda Electric presenteren de eerste ‘Triple Hybrid Fuel Cell stadsbus. Dichter bij huis werkt VDL aan twee dieselhybride stadsbussen die vanaf 2010 in Enschede gaan rijden. Welke bus is het zuinigst?

8 mei, Puchheim Duitsland. De officiële presentatie van de Skoda-Proton Triple Hybrid stadsbus. Triple omdat de 120 kW elektroaandrijving van de bus wordt gevoed uit drie bronnen.

1. de 50 kW brandstofcelstack,

2. de accu’s,

3. de ultracaps.

De laatste bron levert veel energie om vlot op te kunnen trekken, de eerste twee zorgen voor de voeding bij duurbelasting. Natuurlijk gebruikt de bus de remenergie om accu’s en supercondensator te voeden.

Even rekenen

De topsnelheid van 65 km/u is bescheiden, maar volstaat bij stadsgebruik. En dan het verbruik: ’20 kg gasvormig waterstof is genoeg voor 250 km stadsverkeer’. Is dat zuinig? Even rekenen: 20 kg waterstof bevat evenveel verbrandingsenergie als 68 liter diesel. Leg je daar 250 km op af dan rijd je 1 op 3,7. Hm, een gewone dieselbus rijdt 1 op 3…

VDL-hybride

Over naar Enschede. Daar neemt Connexxion medio 2010 twee seriehybride VDL Citea’s in dienst. De bussen krijgen een kleine Cummins-diesel die via een generator de accu’s oplaadt. Die voeden de elektrische aandrijflijn en op zijn beurt voedt die de accu’s bij afremmen.

Niet ouderwets

Is zo’n diesel niet hopeloos ouderwets? Ad van Merrienboer van VDL vindt van niet: “Met een hybride aandrijflijn ben je niet zo afhankelijk van de directe krachtbron. De dieseltechniek is de laatste jaren sterk verbeterd en we zijn nog lang niet aan het einde. Maar komt dat einde, dan kunnen we de diesel in een seriehybride vervangen door een brandstofcelstack of iets anders”.

Zuiniger

Voorlopig lijkt dat niet nodig. VDL belooft dat zijn dieselseriehybride geruisloos wegrijdt bij de bushalte, 70% minder fijnstof en NOx-uitstoot en 50% bespaart op CO2 en brandstof. Als de bus dat echt waarmaakt is de oude vertrouwde diesel zuiniger dan de high tech brandstofcel Triple-Hybrid.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel