nieuws

Brandstofcel-Nissan in 2015 te koop

Techniek

Brandstofcel-Nissan in 2015 te koop

Al heel wat jaren gebruikt Nissan de X-Trail suv als proefmodel voor zijn ontwikkeling van brandstofcelaandrijving. Tests met het nieuwste type verlopen goed. Dat ondersteunt het voornemen van Nissan om vanaf 2015 een X-Trail FCV met brandstofcellen in productie te nemen. Ook een koudetest levert nu geen probleem meer op…

In zijn eerste ontwikkelingen voor een FCV, Fuel Cell Vehicle, koos Nissan al voor de X-Trail. Die begon met Amerikaanse brandstofcellen, maar in 2006 kon Nissan overstappen op eigen brandstofcellen.

Eind van datzelfde jaar werd een Green Program 2010 aangekondigd, gericht op vermindering van de CO2-uitstoot. Daarin speelt ook de X-Trail FCV een rol, met nul CO2-productie.

Ook voor Renault

Vorig jaar meldde Nissan goede vooruitgang in de ontwikkeling van brandstofcellen. Hun nieuwste versie is kleiner (68 liter omvang) en sterker (130 kW) geworden. Ook zou hij goedkoper in productie zijn, met minder zeldzame materialen erin.

Sinds 2007 werkt Nissan samen met NEC om Li-ion-accu’s te ontwikkelen. In de eerste plaats bedoeld voor hybrides en elektrische auto’s. Maar ze zijn mede voor brandstofcelauto’s van belang, als opslagbuffer voor de geproduceerde stroom.

Tevens hebben Nissan en controlerend aandeelhouder Renault bekend gemaakt hun ervaringen in brandstofceltechniek te zullen delen, en samen elektrische auto’s te gaan maken. Waarbij het er alle schijn van heeft dat Nissan het eerst de benodigde techniek klaar zal hebben, en Renault die dan ook gaat gebruiken.

Nog vijf jaar testen?

Nissan heeft nu de nieuwste brandstofcellen in de praktijk getest in het noorden van Japan. Ook bij -20 graden ging dat nog goed. Niet vanzelfsprekend, omdat een brandstofcel immers waterdamp produceert, dus gevoelig is voor bevriezing.

Klinkt heel bemoedigend. Je zou ook zeggen dat een Nissan X-Trail, ook stamvader van de Renault Koleos, met 130 kW brandstofcelvermogen prima uit de voeten moet kunnen. Er zit in het Nissan FCV-programma al tegen de tien jaar ontwikkelingstijd.

Toch zou het dus nu nog vijf jaar duren om tot productie te komen. Het werkt, maar daarmee zijn kennelijk nog lang niet alle problemen opgelost.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel