nieuws

BorgWarner verstelt nokkenas met hydraulische ratel

Techniek

BorgWarner verstelt nokkenas met hydraulische ratel

Met de nieuwe 5 liter V8 in de Jaguar XK/XKR en XF/XFR komt de CTA-nokkenasversteller van BorgWarner naar Europa. Is dat bijzonder? Toch wel, de ‘Cam Torque Actuated’-versteller werkt sneller, vraagt minder energie en is al actief vanaf 500 krukasomwentelingen per minuut. Hoe werkt het?

Het koppel dat de nokkenasaandrijving moet leveren varieert voortdurend. Ga maar na. Een nok met zijn basiscirkel over de klepstoter laten draaien, vraagt weinig koppel. Maar dan komt de opgaande flank van de nok. Die opent de klep tegen de veerdruk in. Dat vraagt aandrijfkoppel. Eenmaal in de neergaande flank gaat het weer veel gemakkelijker. De klepstoter duwt de nok voort.

Hoe werkt de CTA?

BorgWarner gebruikt die koppelvariatie nu om de hydraulische nokkenasverstelling bij te staan. Hoe? Daar doen de Amerikanen nog een beetje geheimzinnig over. We moeten het doen met: “Het werkt als een hydraulische ratel”.

In de vier hydraulische ratels van de 5 liter Jaguar-motor lijkt een grote horlogeveer te zitten. Die ontbreekt op de CTA-verstellers op de 3.0 V6 Duratec-motor van de Ford Escape.

Superprestaties

Belangrijker is dat de CTA-versteller minder energie verbruikt dan een traditionele hydraulische versteller, genoegen neemt met slechts 0,2 tot 0,4 liter olie per minuut, tijdens het starten terugstelt naar de uitgangspositie, bij alle denkbare olietemperaturen werkt, verstelt met de supersnelheid van 150°/sec, dat ook nog doet over een bereik van meer dan 60° en niet of nauwelijks aanpassingen van motorblok of cilinderkop vraagt.

Nog vijf volgers

Die argumenten snijden hout. Eerder gebruikte Toyota de argumenten snelheid, onafhankelijkheid van de olietemperatuur en verstelling vanaf de start om zijn hybride-Lexussen een elektrische verstelling te geven. Nu bereiden in navolging van Ford en Jaguar nog vijf autofabrikanten de toepassing van CTA-nokkenasverstellers voor.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel