nieuws

1:800 in de Eco-marathon?

Techniek

Vorig jaar mei boekte het team van de Haagse Hogeschool een klinkende overwinning in de Shell Eco-marathon. Met hun ‘Sharky’ legden ze 557 km af op een liter brandstof. Nu wordt al druk gebouwd aan een opvolger. Die moet in mei aanstaande weer winnen, zo vertrouwt het Haagse Hydro cRuisers-team. Ze denken 1:800 te halen.

1:800 in de Eco-marathon?

Het nieuwe Eco-marathon-voertuig wordt lichter en beter gestroomlijnd. Met nog meer innovaties erin, nadat vorig jaar pas voor het eerst een ‘UrbanConcept’-auto werd ontwikkeld. Die reed op brandstofcellen en een elektromotor, wat de beste keuze bleek.

Andere motoren en brandstoffen mogen ook gebruikt worden, alles wordt omgerekend naar de energie-inhoud van een liter benzine. Dit om vergelijkbare verbruikswaarden voor al die verschillende voertuigen te krijgen.

De UrbanConcept-klasse vereist een min of meer als een normale auto uitziend voertuig. Er is ook een prototypeklasse met meer vrijheid, en overeenkomstig betere resultaten. Daar zul je 1:3000 tot 4000 moeten halen voor de overwinning. Opnieuw zullen studententeams uit ruim twintig Europese landen hun krachten gaan meten, en met de Nederlandse teams geducht rekening moeten houden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Het Hydro cRuisers-team reed in 2007 al 557 km op een liter brandstof in de Shell Eco-marathon.

Reageer op dit artikel