nieuws

ZF ontwikkelt lichtgewicht kunststof veerpoot

Techniek

ZF ontwikkelt lichtgewicht kunststof veerpoot

Met een omvangrijk productscala heeft ZF op de Frankfurtse IAA nog eens laten zien dat toeleveranciers menig technisch primeurtje bedenken voor autofabrikanten. Heel actueel springt ZF in op de trend naar kleinere, erg zuinige automodellen. Daarvoor hebben ze allerhande ideeën, vooral om gewicht te sparen. Sprekend voorbeeld is een McPherson-veerpoot uit kunststof van ZF Sachs. Hoe maakt ZF onderdelen veel lichter?

Het productscala is bij ZF, zoals bij alle grote toeleveranciers, heel erg breed. Met het oog op de actualiteit liet ZF onderdelen zien voor kleinere auto’s, die momenteel sterk aan marktaandeel winnen. Daarbij heeft ZF een aantal voorstellen hoe je die auto’s extra licht kunt maken, dus nog zuiniger, zonder aan comfort in te leveren.

Weegt de helft

ZF Sachs ontwikkelde een veerpoot uit vezelversterkte kunststof. Daarin zijn in- en uitwendige metalen delen zoveel mogelijk vermeden, al gaat dat in de veer en de schokdemper niet helemaal.

De totale veerpoot weegt maar de helft van een moderne veerpoot in aluminium. Waarbij dat lage gewicht voor een flink deel in de onafgeveerde massa zit, en dus het comfort verbetert. De veerpoot is beproefd op de belastingen van Europese wegen. Volgens ZF Sachs kan hij zo in productie, ook naar het kostenaspect is al gekeken.

Nieuwe ‘dwarse’ automaat

Een bijpassende lichte achteras zit ook in het aanbod. De constructie met door een torsiebuis gekoppelde langsarmen is compacter, lichter en goedkoper dan de multilink-assen die nu ook menige compacte gezinsauto al heeft. Een apart aangebouwde wieldrager geeft met zijn ophangrubbers toch min of meer hetzelfde effect als een multilink-ophanging.

Ook op andere gebieden gaat ZF meer aandacht besteden aan techniek voor kleine auto’s. Als ontwikkelingsmodel laten ze een automatische transmissie zien voor inbouw dwars voorin. Tot nu toe heeft ZF alleen conventionele automaten voor langsinbouw, dus voor grotere auto’s.

Vanaf 2013 hoopt ZF zijn automatenaanbod uit te breiden met exemplaren voor dwarse inbouw. Het moet een compleet programma worden voor verschillende koppelniveaus, inclusief een voorziening om makkelijk een elektromotor toe te voegen. Net zoals de grote automaten van ZF voorbereid zijn om auto’s zonder ingrijpende ombouw te hybridiseren.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel