nieuws

Stap voor stap: distributieriem vervangen

Techniek

Stap voor stap: distributieriem vervangen

Wie weleens op AMT Garageforum kijkt weet: De 16-kleppen K4M motor in de Clio II en andere modellen van Renault is een lastige klant bij het vervangen van de distributieriem. Gelukkig geeft riemenfabrikant Contitech nu een praktische installatiehandleiding. AMT neemt de ‘operatie’ met u door.

Even zoeken op AMT Garageforum. ‘Renault’, ‘Benzine’ en dan kijken naar de 16 klepper: “Na vervanging riem loopt motor slecht stationair”. “Drie maanden geleden heb ik de distributieriem vernieuwd, nu is de krukaspoelie losgelopen”. “De achtklepper doe ik zonder, maar heb ik voor de 16-klepper specialgereedschap nodig?” “Moet ik de waterpomp ook vervangen?” “De distributieriem is gebroken. We hebben ‘m vervangen en nu slaat de motor niet meer aan.”

Contitech helpt

“Distributieriem vervangen gaat nogal eens fout bij deze motor”, zegt Contitech. Reden voor de riemenleverancier om stap voor stap uit te leggen hoe het wel moet. Informatie vooraf: voor vervanging bij de Clio staat 2,7 uur, de Mégane vraagt 3,6 uur, de Scénic 3,9 en de Laguna 2,5.

Verder zijn de modellen tot 1999 iedere 100.000 km aan een nieuwe riem toe. Bij jongere auto’s mag de riem 120.000 km blijven zitten.

Voorbereiding

Zorg dat Krukasblokkeerpen MOT1489 en Nokkenashouder MOT1496 in huis zijn, controleer het motornummer, ontkoppel de accu.

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 1: Uitbouw

Tap de koelvloeistof af, ondersteun de motor en verwijder de rechter motorsteun. Verwijder daarna de multi-V-riemen en de aangedreven units. Verwijder de afdichtdoppen aan de achterkant van de nokkenassen en de torxplug uit het motorblok.

Stap 2: In positie

Draai de krukas rechtsom tot in de montagepositie. De sleuven in de nokkenassen staan nu in lijn.

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 3: Krukasblokkeerpen

Monteer de krukasblokkeerpen. De pen moet tegen een platgeslepen stukje op de krukwang komen en zakt dan iets dieper.

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 4: Nokkenashouder en vliegwiel blokkeren

Monteer de nokkenashouder. Blokkeer het vliegwiel met een grote schroevendraaier of een ander geschikt stuk gereedschap. Dit voorkomt dat de krukasblokkeerpen breekt of verbuigt of dat de nokkenashouder of de nokkenas zelf verbuigt bij het losdraaien van de krukaspoelie.

Draai nu de krukaspoeliebout los en verwijder boven- en onderkant van de distributiebeschermkap.

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 5: Oude riem eraf

Draai de moer van de spanrol los en ontspan de riem. Verwijder de moer, de spanrol, de looprol, de distributieriem en de waterpomp. Let op dat het krukastandwiel niet van de krukas afglijdt.

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 6: Installatie

Staat de krukas nog tegen de blokkeerpen? Staan de nokkenassleuven nog in lijn? Zit de nokkenhouder nog op zijn plaats? Ja, dan kunnen we verder met de installatie. Reinig het oppervlak tussen motor en waterpomp, verwijder pakkingresten en monteer een nieuwe waterpomp

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 7: Poelies

Monteer de nieuwe looprol (aanhaalmoment 45 Nm). Monteer de spanrol en draai de moer tijdelijk aan met 7 Nm. Let op dat de clip achterop de poelie in de sleuf van het waterpomphuis valt!

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 8: Nieuwe riem erop

Verwijder het krukastandwiel en ontvet het krukasuiteinde. Monteer het krukastandwiel weer. Monteer de nieuwe distributieriem linksom vanaf het krukastandwiel. Houd hem strak aan de trekzijde.

Stap 9: Nieuwe krukaspoeliebout?

Ontvet de krukaspoelie en monteer ‘m. De oude bout kan worden hergebruikt als hij niet langer is dan 49,1 mm. Langer? Monteer een nieuwe! Let op: een nieuwe bout niet oliën! Draai de bout tijdelijk aan tot er 2-3 mm over is tussen contactoppervlak en poelie.

Stap 10: Spanrol opspannen

Draai de moer van de spanrol los. Draai de poelie met een 6 mm hex-sleutel tot het beweegbare wijzertje aan het rechteruiteinde staat. Het staat nu 7-8 mm achter het vaste wijzertje. Zet de moer opnieuw tijdelijk vast met 7 Nm

.Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 11: Krukaspoeliebout vast

Blokkeer opnieuw het vliegwiel en draai de krukaspoeliebout tijdelijk aan met 20 Nm. Verwijder krukasblokkeerpen en nokkenashouder. Blokkeer opnieuw het vliegwiel en draai de krukaspoeliebout 120 – 150° verder aan.

Stap 12: Twee keer rechtsom

Draai de krukas twee omwentelingen rechtsom tot in de montagepositie. Deze stap is extreem belangrijk. Overslaan betekent straks onvoldoende riemspanning.

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Distributieriem vervangen Renault 16V K4M

Stap 13: Positiecontrole

Monteer de krukasblokkeerpen opnieuw. Is de nokkenashouder nu eenvoudig te monteren?

Stap 14: De juiste spanning

Blokkeer de spanrol met een 6 mm hex-sleutel. Draai de moer van de spanrol los. Draai de spanrol naar links tot de beide wijzertjes in lijn staan. Draai de poeliemoer vast met 27 Nm. Verwijder de krukasblokkeerpen. Draai de krukas nogmaals twee keer rechtsom. Staan de wijzertjes nog in lijn?

Distributieriem vervangen Contitech

Stap 15: Montage

Monteer de torxplug en monteer nieuwe afdichtdoppen op de nokkenassen. Monteer de losgehaalde componenten in omgekeerde volgorde. Vul en ontlucht het koelsysteem.

Stap 16: Administratie en controle

Noteer de vervangingsdatum op de sticker, plak die op een geschikte plaats, controleer of de motor goed loopt en maak een proefrit.

Lees meer

 

Reageer op dit artikel