nieuws

Staalfabrikant: motor beste CO2-spaarder

Techniek

Staalfabrikant: motor beste CO2-spaarder

Wie een beetje thuis is in auto-onderdelen weet dat menige technische vernieuwing met en door toeleveranciers van autofabrikanten wordt ontwikkeld. Dan denk je vooral aan bedrijven die bepaalde componenten maken. Maar ook staalconcern ThyssenKrupp is toeleverancier, en denkt veel verder dan staalsoorten. Ze ontwikkelden InCar: 35 voorstellen waarmee auto’s minder CO2 kunnen uitstoten. Er zitten interessante ideeën bij.

In 2006 startte ThyssenKrupp het InCar-project, waar ze 35 miljoen Euro in staken. Doel was besparende technieken te ontwikkelen voor carrosserie, motor en onderstel. Het leidde tot 460 ideeën, waarvan 35 veelbelovend genoeg om uit te ontwikkelen.

Hierbij nam ThyssenKrupp een merkloze ‘referentie-auto’ als voorbeeld, om aan af te meten hoeveel CO2 (dus brandstofverbruik) bespaard zou worden met de uitgewerkte technieken. Het hele pakket werd onlangs voorgesteld, autofabrikanten kunnen deze technische ideeën nu gaan overnemen.

Rationele benadering

Als uitgangspunt nam de staalgigant een auto voor de hoge middenklasse, laten we zeggen zoiets als een Mercedes E of BMW 5 Serie. “Daar worden doorgaans de nieuwe technieken geïntroduceerd, die zich vervolgens verspreiden naar goedkopere massamodellen”, weet ThyssenKrupp.

De uitgewerkte ideeën moesten niet alleen effectief de CO2-uitworp beperken. Ze moesten ook haalbaar zijn in een normaal productieproces, en niet meer kosten dan bestaande techniek.

Opmerkelijk, dat ook een staalproducent al zeer veel verder gaat dan nadenken over carrosseriebouw. Onder de 35 InCar-projecten zitten ook schokdempers, stuurhuizen en klepbediening.

Variabele klepbediening

Wat kwam er onder de streep uit? Een totale CO2-besparing van 17,63 g/km. Voor het allergrootste deel op rekening van variabele klepbediening, zegt directielid dr. Ulrich Jaroni. Dat kan omstreeks 14 g/km besparing opleveren, veel meer dan te halen valt uit lichter maken van carrosserie en onderstel.

Zou je niet verwachten van een staalproducent, die toch het meest betrokken is bij carrosseriedelen en wielophangdelen. Natuurlijk stelt ThyssenKrupp ook wel extra dunne, extra sterke staalplaatdelen voor. Naast exotischer materialen als magnesium voor het dak, of goedkoper staal-en-kunststof sandwichmateriaal.

Ook breken ze een lans voor moderne staalsoorten als alternatief voor aluminium. Hun stalen achteras-subframe zou de helft goedkoper zijn dan een aluminium exemplaar, en maar vier procent zwaarder. Het spaart bovendien veel CO2 over de levenscyclus van een auto. Bij het maken van aluminium komt namelijk heel veel meer CO2 vrij, dan bij het maken van staal. Zo keek ThyssenKrupp bij alles naar het totale plaatje, van grondstofwinning tot gebruik in de auto.

Geïntegreerde besturing

Zijn de ThyssenKrupp-vindingen een uitkomst? Klinkt aardig, ruim 17 g/km CO2 besparen. Stel dat je dit hele pakket bijvoorbeeld gebruikt op een keurige BMW 530i. Dan ga je van 178 naar 161 g/km, ruwweg tien procent besparing. Maar nog ver van het 130 g/km gemiddelde dat de EU vanaf 2014 wil afdwingen.

Het lijkt ook een beetje verspilde moeite als ThyssenKrupp, toch geen motorspecialist, een systeem bedenkt dat in drie stappen de lichthoogte van de kleppen kan verstellen. Daarvoor zorgt een mechaniek uit plaatstaal en gietdelen tussen nokkenas en tuimelaars. Met een hulpas en elektromotor wordt dat versteld.

We hebben toch al lang het vergelijkbare, maar traploos werkende Valvetronic van BMW? En nu ook hydraulisch MultiAir van Fiat? Als sterk argument klinkt alleen dat het simpele ThyssenKrupp-systeem in massafabricage maar 124 Euro extra per motor kost.

Ze weten natuurlijk wel veel van plaat- en gietwerk. Een interessant idee is de geïntegreerde besturing. ThyssenKrupp stelt voor het stuurhuis op te nemen in het subframe van een vooras. Door van subframe en stuurhuis één onderdeel te maken wordt kostbare ruimte gespaard rond de motor, bovendien is het lichter en goedkoper.

Zo levert meedenken altijd wel iets op. ThyssenKrupp heeft in elk geval erg zijn best gedaan. Tegen niet geringe kosten, als naar eigen zeggen de autobranche 20% van hun staalomzet afneemt. Dat is nog eens ‘de klant is koning’.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel