nieuws

Slimme Delphi-motorsteunen verbeteren Porsche-wegligging

Techniek

Slimme Delphi-motorsteunen verbeteren Porsche-wegligging

Ja, u leest het goed, motorsteunen en wegligging hebben iets met elkaar te maken. Speciaal daarom zocht Porsche voor zijn ultrasportieve GT3 het beste van het beste. Waarvoor Delphi als nieuwtje computergestuurde hydraulische motorsteunen ontwikkelde. Gevuld met magneto-rheologische vloeistof. Wat is dat, wat doet het?

Eerst even waar die nieuwe Delphi-motorsteunen in hun eerste toepassing mee moeten worstelen. De nieuwe Porsche 911 GT3 laat er uit zijn 3.8 zescilinder 320 kW vermogen en 430 Nm koppel op los. De bijbehorende toerentallen zijn 7600 en 6250 t/min, dus dit is vrijwel een raszuivere racemotor.

Via een zesbak moet dat allemaal naar de vlakbij gelegen achterwielen. Die kunnen dan een top van 312 km/h bewerkstelligen, en acceleratie naar 100 km/h in 4,1 seconde. Als motorsteun krijg je dus nogal wat geweld over je heen.

Net als een schokdemper

Een hydraulisch gedempte motorsteun is bij duurdere auto’s niks bijzonders. Die vangt beter trillingen en schokken op, ter verhoging van het comfort. De hydraulische vulling werkt als schokdemper, daarom kunnen er in principe ook dezelfde trucs op losgelaten worden als bij schokdempers.

We zagen bij ZF al een schakelbare hydraulische motorsteun. Een elektrisch gestuurd klepje past de demping aan, omdat met name stationair of belast draaien van de motor verschillende eisen stelt. Deze schakelbare steunen hadden hun primeur bij Audi, in de A5.

Nu zijn er ook nog magneto rheologische schokdempers. Toevallig ook een nieuwtje geweest bij Audi, die ze invoerde voor de huidige TT. De Chevrolet Corvette had allang zulke variabele schokdempers.

Hier zitten in de hydraulische vloeistof metaaldeeltjes, die door een magnetische spoel gericht kunnen worden. De vloeistof stroomt dan minder makkelijk, de demping wordt sterker. Met de stroom door de spoel kan geregeld worden hoeveel de demping ‘verstijft’

Motor stilhouden

Delphi’s nieuwe motorsteunen worden aangesloten op het CAN-systeem van de auto, waaruit ze signalen kunnen halen over motorlast, snelheid, remsysteem en wat maar meer nodig wordt geacht. Er komt ook een meetsignaal uit de motorsteun, over hoe de instelling is.

Daarmee wordt een closed-loopregeling gemaakt. Naar de omstandigheden wordt continu de demping van de motorsteunen bijgestuurd, met terugmelding hoe de instelling is. Daarmee kan de steun veel beter trillingen dempen, maar vooral ook schokken opvangen.

Zo komen we bij de wegligging terecht, waarom heeft nou juist een niet specifiek op comfort of stilte ingestelde Porsche GT3 hier wat aan? Deze steunen dempen het kantelen van de motor bij schakelen, remmen of plots gas geven. De voelbare klappen van het kantelen hebben effect op het weggedrag, er verplaatst zich immer plotseling gewicht in de auto. Houd je dat tegen, dan valt de auto nog haarfijner te beheersen.

Bredere toepassing

Met hetzelfde effect, zegt Delphi, kun je in elke auto het schakelen schokvrijer maken. Zoals bij het in de versnelling zetten van een automaat, of om in- en uitschakelen van de motor bij een start/stopsysteem nog onmerkbaarder te maken.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel