nieuws

Rij mee in de snelste besteller ter wereld!

Techniek

Rij mee in de snelste besteller ter wereld!

Meer dan 310 km/h met een VW Transporter, kan dat? Ja dat kan! Maar het vraagt wel 800 pk én… luchtvering. AMT reed een adembenemend rondje met de TH2RS en legde dat vast op video. Kijk mee en huiver!

Onlangs vestigde een Volkswagen T5 het wereldsnelheidsrecord voor bestelbusjes. Op de 12,6 km lange kombaan in het Italiaanse Nardò klokte het gifgroene monster maar liefst 310,7 km/h.

800 pk in Varsseveld

AMT reed mee in de brute besteller. Niet in het exotische Nardò, maar gewoon, op een afgesloten stuk weg in de omgeving van het Gelderse Varsseveld. Waarom daar? Simpel, Varsseveld is de thuishaven van VB-Airsuspension. En zonder de luchtvering van dit bedrijf is zelfs 800 pk niet voldoende om een VW T5 aan ruim 300 km/h te helpen.

TH Automobile meldt zich

Grote bestelautofabrikanten als Mercedes-Benz, Volkswagen, maar ook Renault, Nissan, Iveco, Mitsubishi, Fiat, Peugeot en Citroën zijn kind aan huis in Varsseveld. Bij de ontwikkeling van nieuwe modellen laten ze de luchtvering (af-fabriek of inbouw achteraf) aan VB-Airsuspension over.

Niet zo vreemd dus dat het Berlijnse TH Automobile ook bij VB aanklopte voor ontwikkeling van de luchtvering voor zijn TH2RS. VB nam de uitdaging aan en ging aan de slag. De voorkant was eenvoudig. TH gebruikt dezelfde McPherson-veerpoten als Volkswagen op de standaard T5. De luchtvering daarvoor plukte VB dus zo uit het magazijn.

Echte Volkswagenbus

Achter is een ander verhaal. Daar ligt een tot 800 pk opgekietelde versie van de 3,6 liter boxer uit de Porsche 996. Dat gaat niet met de standaard T5-bodemplaat. Daarom zaagde TH die halverwege door, om er aan de achterkant een deel van de 996-bodem aan te lassen. Zo werd de TH2RS weer een echte Volkswagenbus zoals Ben Pon ‘m ooit bedoeld had: met een platte boxer achterin.

Snelheidsafhankelijke luchtvering

Blijft over de vraag, waarom zo’n supersnelle besteller persé luchtvering moet hebben. VB-Airsuspension directeur Iginio Voorhorst legt het uit: “Een bestelbus moet een verkeersdrempel kunnen nemen. Onder de 80 km/h heeft de TH2RS dus de standaard rijhoogte en een veerweg van 7 à 8 cm. Vanaf 120 km/h halveert de veerweg voor een betere stabiliteit en een verminderde luchtweerstand”.

Tegen een muur van luchtweerstand

Boven 220 km/h wordt de recordbus nog lager en blijft er van de veerweg maar 1 cm over. “Dat moet”, zegt Voorhorst. “Boven die snelheid rijd je met zo’n hoge bus echt tegen een muur van luchtweerstand op. Alles wat je daarvan af kunt knabbelen scheelt in de eindsnelheid.” Sven Thomson van TH Automobile beaamt dat: “Tijdens de recordpoging merkte ik daadwerkelijk dat de weerstand net boven de 220 km/h verminderde”. Overigens bleven ook tijdens de recordpoging de buitenspiegels gewoon breeduit staan. Zonder buitenspiegels is een bestelbus namelijk geen bestelbus.

Racetechniek voor alledag

TH Automobile heeft al drie orders voor de bus. VB-Airsuspension deed om heel andere reden mee aan het project: “Het Speed Dependent Leveling System (SPLS) maakt ook gewone bestellers stabieler én zuiniger op de snelweg”. Dat SPLS-systeem zien we dus binnenkort terug op campers, ambulances, paardenwagens en andere transporters voor kwetsbare ladingen.

Ingehouden woede

Terug naar Varsseveld. Directeur en ex-motorcrosser Voorhorst neemt plaats op de centrale carbon kuipstoel achter het stuur. Uw AMT-verslaggever snoert zich vast op een van de vier kuipjes daarachter. De door 9ff getunede motor wordt wakker en maakt een potent geluid. Maar klinkt dit echt als 800 pk?

Voorhorst stuurt het terrein van VB-Airsuspension af en rijdt rustig richting afgesloten stuk. De motor achterin bromt diep. Ingehouden woede! Als we de pylonen en de man met het gele hesje gepasseerd zijn mag het gas erop. Beng! Met een klap achterover in de kuipstoel. Dit is geen accelereren, dit is katapulteren!

800 pk moet je voelen!

Horen en zien vergaat. De motor jaagt naar 7000 toeren. Wauw, dit is 800 pk! Voorhorst schakelt. Met een extreme sis knallen de wastegates van beide turbo’s open. En nog een keer raast de toerenteller naar 7000, en nog een keer, en nog een keer. We zijn nog geen 15 seconden onderweg en de teller staat al boven de 200. Voorhorst moet hard op de rem voor pijlsnel naderende obstakels. Alles trilt. “Hij krijgt grotere schijven”, schreeuwt Voorhorst vanuit de bestuurderstoel. Zelfs 365 mm grote exemplaren worden te heet als het er echt op aan komt…

Beleef ‘m zelf!

Zelf meerijden in de snelste bestelbus ter wereld? Kijk de video, neem plaats in een kuipstoel, zet het geluid op 10 en GA!

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel