nieuws

Nissan ontwikkelt nieuwe CVT

Techniek

Bijna twintig jaar heeft Nissan al automodellen met continu variabele transmissie (CVT) in het gamma. Sinds de eerste Micra met CVT zijn een miljoen CVT-Nissans geproduceerd, ook de Murano 3.5 V6 heeft er een. Samen met transmissiefabrikant Jatco wordt nu een nieuwe generatie Xtronic CVT ontwikkeld, met extra versnellingsbak erin. Die richt vooral op nog meer zuinigheid.

Nissan ontwikkelt nieuwe CVT

Overigens baseert de Nissan/Jatco CVT nu en straks op de metalen duwband van het Tilburgse VDT, nu onderdeel van Bosch. Dus op de Nederlandse vinding van Hub van Doorne.

Grotere spreiding

Op zich helpt een traploos werkende CVT al brandstofbesparend. Hij heeft altijd de meest geschikte versnelling paraat, en biedt een grotere spreiding tussen hoogste en laagste overbrenging dan andere automaten.

Van die kwaliteiten maken steeds meer automakers gebruik. Vooral die grote spreiding is aantrekkelijk, voor een sterk ‘overdrive’-karakter in de hoogste versnelling, dus erg laag motortoerental op kruissnelheid.

Daaraan voegt Nissan nu een dimensie toe. De spreiding wordt vergroot van 6,0:1 naar 7,3:1, dus een nog ‘langere’ hoogste versnelling. Dit wordt bereikt met een planetaire tweeversnellingsbak, na de CVT.

Voor kleinere modellen

Op de uitgaande kant van de CVT komt een kleine platenkoppeling en de planetaire tandwielset. Toch valt de bak tien procent korter en 13 procent lichter uit dan de huidige CVTs. De duwbandschijven kunnen namelijk kleiner zijn, vanwege de extra reductie die erna nog komt.

De bedoeling is dat de nieuwe Xtronic in kleine auto’s gebruikt gaat worden, in de “nabije toekomst”. De compacte bouw maakt een veel bredere toepassing mogelijk, volgens chef aandrijflijnontwikkeling Nishimura van Nissan. Producent Jatco zal het nieuwe ontwerp niet exclusief voor Nissan maken.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel