nieuws

Lazer Superskin ‘huidhelm’ beschermt de hersenen

Techniek

Lazer Superskin ‘huidhelm’ beschermt de hersenen

Na 15 jaar ontwikkeling komt helmenfabrikant Lazer met de Superskin-motorhelm. Op de buitenkant daarvan zit een membraan dat de hoofdhuid nadoet. Volgens Lazer helpt dit membraan effectief hersenletsel te voorkomen. Hoe werkt dat dan?

Experimentje. Zet twee vingers tegen uw jukbeen. Beweeg ze nu omhoog. Wat gebeurt er? Precies, de huid beweegt mee omhoog. Doe nu hetzelfde met een motorhelm. Beweegt de buitenste schil van de helm ook met de vingers mee? “Nee!”, zegt Dr Ken Phillips. “En dat is de oorzaak van heel veel hersenletsel”, weet de ontwikkelaar van het Phillips Head Protection System in de nieuwe Lazer-helm.

Test op video

In de video toont hij de gedachte achter dat PHPS. In het filmpje laat hij een motorhelm vallen op een schuin geplaatst blok. “Dat lijkt op het vallen vanaf een rijdende motor op het asfalt”, legt hij uit. Zodra de helm het blok raakt is er niet alleen een lineaire kracht die op de helm werkt, maar ook een roterende. De helm met een denkbeeldig hoofd erin gaat draaien.

Glijden bij impact

Die draaiende beweging is verantwoordelijk voor een groot deel van het hersenletsel bij motorfietsongelukken. De draaiing veroorzaakt het scheuren van bloedvaten en zenuwcellen in de hersenen. Vandaar de Lazer Superskin-helm. Die heeft een elastisch membraan dat over de harde schaal van de helm getrokken is. Tussen de schaal en het membraan zit een smeerstof die het membraan dezelfde functie geeft als de hoofdhuid: glijden bij impact.

Werkt het echt?

Op de video werkt het prima. De vallende helm krijgt na de botsing met het denkbeeldig asfalt nauwelijks draaisnelheid, zodat de tere helminhoud beter geconserveerd blijft.

Het verhaal van Ken Phillips klinkt plausibel en wordt ondersteund door een simulatie van de universiteit van Straatsburg, maar we raden af het zelf te testen. De nieuwe Lazer SuperSkin-helmen worden geleverd door Trophy Nederland. De integraalversie kost € 339,- en de open versie € 249,-.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel