nieuws

Ketting-cvt nieuw bij Subaru

Techniek

Bij stukjes en beetjes introduceert Subaru zijn nieuwe, volledig herziene Legacy-serie. Het Europees debuut is nu aanstaande. Een van de opmerkelijke nieuwtjes is dat ook Subaru overstapt op een zuinige continu variabele automaat. Die is Lineartronic genoemd, en werkt met een ketting. Dat is heel bijzonder!

Ketting-cvt nieuw bij Subaru

Bekend is dat Subaru tegenwoordig nauw samenwerkt met Toyota, die ook al bekeerd raakte tot de cvt. Deze Multidrive S wordt nu ook geleverd in de Avensis en Verso. Maar dat is er eentje met duwband. Subaru heeft iets heel anders.

Ingebouwde vierwielaandrijving

Net als Audi monteert Subaru zijn motoren in de lengte, wat al een andere transmissie oplevert dan dwars geplaatste motoren zoals in de Toyota Avensis. Daarbij staan zowel Audi als Subaru bekend om hun vierwielaandrijving, bij het Japanse merk zelfs een standaard item, ook in de Legacy.

We noemen Audi omdat ook die een cvt met ketting in plaats van een duwband heeft. Dat heet dan Multitronic, in de Audi A6 nooit populair geworden. Hier kan Multitronic en quattro vierwielaandrijving niet gecombineerd worden.

Subaru bouwde zijn Lineartronic juist meteen met vierwielaandrijving, en stelt dat dit compacter uitkomt dan de tot nu toe gebruikte conventionele automaat. Net als Audi stelt Subaru verder dat de ketting-cvt nodig is om grotere koppels te kunnen overdragen dan een duwband-cvt aankan.

Zes procent zuiniger

Dat grote koppel moet dan komen van de 2.5 viercilinder boxer voor de Legacy, waarmee de Lineartronic wordt gecombineerd. In de Outback-variant komt als topmotor de 3.6 H6 uit de Tribeca, dat is blijkbaar teveel voor de cvt, daar zit een gewone vijftraps automaat aan.

Ten opzichte van de viertraps (!) automaat in het vorige model zou het zes tot zeven procent in verbruik schelen, ten goede.

Het verschil is bij de stationcar groter dan bij de sedan. Dat voordeel valt ons eigenlijk een beetje tegen. Een cvt kan doorgaans even grote spreiding in versnellingen bieden als een handgeschakelde vijf- of zesbak, dan zou je een grotere verbruiksdaling verwachten. We wachten de officiële Legacy-gegevens af.

Geheel naar de mode kan de transmissie ook met knoppen aan het stuur geschakeld worden, in zes gesimuleerde versnellingen. Subaru brengt de Legacy bij ons ook met 2.0 benzine- of dieselboxer, in sommige landen daarnaast met 2.5 Turbo-motor.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Kijkje in het binnenste van de Lineartronic.

Reageer op dit artikel