nieuws

Ford’s af-fabriek op LPG en CNG

Techniek

Ford’s af-fabriek op LPG en CNG

Een Ford op LPG? Tot voor kort ging dat nooit lang goed. Nu introduceert Ford vier af-fabriek LPG-modellen en drie CNG-versies. Hoe milieu- en portemonneevriendelijk zijn deze alternatieven? AMT vertelt het u.

“Liefst 90% van alle in Nederland verkochte Ford personenauto’s draagt een groen energielabel”, meldt Ford trots. En: “Wij tonen een niet aflatende inzet om onze complete modelreeks continu schoner en zuiniger te maken”. Dat schept verwachtingen. Ford probeert die waar te maken met af-fabriek LPG-uitvoeringen van de Fiesta, Focus, C-Max en Mondeo, en CNG-uitvoeringen van de Focus, C-Max en Transit.

LPG als milieubrandstof

Ford legt eerst uit waarom de LPG-uitvoeringen het milieu sparen: “Een hoger octaangetal zorgt voor een gelijkmatiger verbranding en doordat LPG het kan stellen zonder allerlei vervelende toevoegingen, zitten daar ook geen resten van in het uitlaatgas. Bovendien geeft het rijden op LPG tot wel 10% minder uitstoot van CO2 dan het rijden op benzine”.

Dat van die vervelende afvalstoffen kunnen we niet controleren, maar de CO2-claim klopt. Als voorbeeld nemen we de C-Max er even bij. Voor de 2.0 16v 145 pk sterke benzinemotor claimt Ford 171 gram/km CO2. De LPG-variant van dezelfde motor houdt het bij 153 gram. Dat is zelfs ruim 10% minder!

Vaker tanken

Die winst heeft wel een prijs(je). Allereerst moet er een beetje vermogen (5 pk) worden ingeleverd. Ten tweede vraagt Ford 1.950 euro meerprijs voor de LPG-installatie. Maar ach, wie een beetje kilometers maakt, verdient die aan de pomp wel terug. Met een LPG C-Max leer je de pomphouder wel goed kennen. De gastank is 53 liter groot. Daar gaan netto iets meer dan 42 liters LPG in. Bij een normale rijstijl sta je dus binnen 400 km weer oog in oog met de pomphouder. Of je moet doorrijden op benzine. Maar dan doe je alsnog het milieu tekort en verdien je bovendien de meerprijs niet terug. Overigens hoef je geen bagageruimte in te leveren. Het reservewiel wel.

Fijnstof en NOx

Dan CNG. “Dat brengt de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden terug tot nagenoeg nul”, juicht Ford. Klinkt prachtig. Maar een 2.0 16v benzinemotor produceert al geen fijnstof. Daar valt dus niet veel meer aan terug te brengen. Ook stikstofoxiden produceert zo’n indirect ingespoten benzinemotor nauwelijks.

25% CO2-reductie?

Ook met de kooldioxide-productie van zijn CNG-auto’s zet Ford ons een beetje op het verkeerde been: “Rijden met deze brandstof reduceert de uitstoot van CO2 met maximaal 25%”. Nou, dat haalt de CNG-versie van de 2.0 16v C-Max niet. Met 163 gram per kilometer duikt hij net acht grammetjes onder de 2.0 benzinevariant.

Vergelijken met 1.8

Voor die acht grammetjes moet wel 22 pk aan motorvermogen worden ingeleverd. Eigenlijk moeten we de aardgas C-Max dus niet met de 145 pk 2.0 vergelijken maar met de 125 pk 1.8. Als we dat doen loopt de CO2-reductie terug en de meerprijs op. In plaats van 6.025 euro moet dan zelfs 6.825 euro aan de pomp worden goedgemaakt. Oké, een kilo kost maar 72 cent en die brengt je een kwart verder dan een liter benzine, maar dan nog is terugverdienen een lastige opgave.

Tanken, tanken, tanken

Die opgave is extra moeilijk door de bescheiden omvang van de aardgasopslag onder de C-Max: 17 kg. Wie van plan is de installatie terug te verdienen, moet minimaal eens per twee dagen op zoek naar een van de schaarse aardgaspompen in Nederland.

Nee, dan ligt voor kilometervreters de keuze voor een 1.6 TDCi diesel C-Max met roetfilter meer voor de hand. Die is 5.075 euro goedkoper in aanschaf dan de aardgasvariant. Hij produceert bovendien iedere kilometer 44 gram kooldioxide minder en brengt je op één tank in Zuid Frankrijk.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel