nieuws

Eindhovense studenten bouwen elektrische race-auto

Techniek

De Formula Student kennen we. Universiteitsteams bouwen hun eigen race-auto. Die moet niet alleen snel, wendbaar, betrouwbaar en zuinig zijn, maar ook betaalbaar. Naast de ‘gewone’ Formula Student komen er nu wedstrijden voor alternatief aangedreven Formula Student-bolides. Het team van de TU-Eindhoven bouwt aan een bijzondere auto…

Eindhovense studenten bouwen elektrische race-auto

Al sinds september 2009 werken de studenten van University Racing Eindhoven (URE) zich in het zweet voor de Formula Student 2010. Midden januari presenteerden ze het design van hun nieuwe auto. Of eigenlijk, auto’s. Het team bouwt een splinternieuwe URE06 en sleutelt hard aan de ombouw van de URE05 van vorig jaar. Die neemt komende augustus op Hockenheim als URE5e deel aan de eerste Formula Student Electric.

Twee krachtpatsertjes achterin

De verbrandingsmotor uit die URE05 maakt plaats voor twee gelijkstroommotoren. Samen wegen ze slechts 21,2 kg en toch zijn ze goed voor 70 kW (95 pk). Dat is 3,3 kW per kg! Daar kan geen verbrandingsmotor aan tippen.

Minder dan een liter

De energie voor die motortjes komt uit een batterij, die bestaat uit 78 Li-ion polymeercellen. Die zijn goed voor 9 kWh (93 Ah bij 96 V). De batterij mag aan het einde van de loodzware 22 km lange Endurance-race maximaal voor 80% ontladen zijn, zodat er een fractie minder dan de effectief toegestane 7,25 kWh aan boord is. Ter vergelijking, dat is minder dan de verbrandingswaarde van een liter benzine.

Achterwielsturing

Terug naar de motoren. Ieder drijft via een ketting en een aandrijfas één achterwiel aan. Zonder differentieel maakt dat actieve differentieelregeling of in fraai engels ‘torque vectoring’ mogelijk. Daarmee corrigeert de auto zelf onder- of overstuursituaties.

Hoe werkt dat?

Op basis van stuurhoek, voertuigsnelheid en gaspedaalpositie bedenkt een rekeneenheid hoe de coureur wil dat het voertuig zich gedraagt. Die uitkomst vergelijkt hij met de gemeten werkelijkheid. Door het aandrijfkoppel per wiel afzonderlijk te regelen sturen de achterwielen de auto terug in het goede spoor.

Gewichtsbesparing

Heel interessant allemaal, maar ook in de nieuwe URE06 met oude vertrouwde verbrandingsmotor komen een aantal technische hoogstandjes. Een verbeterde multilinkophanging, een korter achterframe en een nieuwe nog stijvere carbon monocoque verbeteren de wegligging en verlagen het gewicht.

Wielen en banden

Ook de velgen van de URE06 zijn uit carbonfiber. Met een gewicht van 1,6 kg wegen ze nog maar de helft van de aluminium-magnesium velgen uit de URE05. Nog een bijzonderheidje: URE gaat zijn eigen banden ontwikkelen. De Eindhovense studenten deinzen nergens voor terug. We zijn heel benieuwd hoe het ze vergaat dit seizoen. Wordt vervolgd.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel