nieuws

Dieselmotorfiets van Yamaha?

Techniek

Dieselmotorfiets van Yamaha?

Misschien betekent het wel helemaal niets, gewoon een experimentje. Er ligt een Europese patentaanvraag van twee Yamaha-technici, voor methodes om een turbodieselmotorfiets met tussenkoeler te bouwen. Hun uitvinding betreft specifiek de tussenkoeler die bij een turbo nodig is. De patentaanvraag is niet particulier, hij staat op het adres van Yamaha’s hoofdkantoor. Wat kunnen we verwachten?

Het gaat om een deelconstructie, waarbij wel aangegeven wordt dat die het meest geschikt is voor een dieselmotor. Hoe dat motorblok er precies uit ziet wordt niet beschreven. “Liefst een dwars geplaatst multicilinder motorblok, maar een V-opstelling in lengterichting zou ook kunnen.”

Ruimteprobleem

Mogelijk is het ook zo dat de Yamaha-technici met hun vinding juist de weg vrij willen maken om goed een diesel in een tweewieler te kunnen monteren. Waarmee het dan pas zinvol zou worden een dieselmotorblok verder te gaan uitwerken.

De uitvinders stellen dat hun idee om een turbo met tussenkoeler in te bouwen ook voor een benzinemotor bruikbaar is. Maar een diesel ligt meer voor de hand. Die heeft een turbo met tussenkoeler nodig om concurrerende prestaties te kunnen leveren.

Op dit punt schetsen de uitvinders het probleem, en de oplossing. Het probleem is waar je op een motorfiets een tussenkoeler zó kunt plaatsen, dat er altijd genoeg koellucht doorheen gaat. Zonder groot risico op beschadiging als de motor omvalt. En zonder dat de motorfiets een stuk langer moet worden, ten koste van het stuurgedrag.

Klik op de afbeelding om het patent door te bladeren

Aanzuigtuit met regelklep

Als oplossing zou de tussenkoeler onder de tank moeten komen. Die tank kan een vals tankvormig huis zijn, terwijl de echte brandstofvoorraad ergens anders wordt geplaatst, waar meer ruimte is.

De motorfiets moet een stroomlijnkap hebben, met luchtinlaten voorop om de rijwind te vangen. Als dan ook nog de luchtafvoer na de koeler slim aan de zijkant van de motor zit, kan dat een positieve luchtafzuiging opleveren. De luchtinlaten werken dan nog effectiever.

In de luchtkoker die naar de koelers gaat zou een klep moeten komen, geregeld door het elektronisch motormanagement. Hiermee kan de tussenkoeling naar behoefte gestuurd worden. Het bereikte koeleffect heeft direct invloed op de motorprestaties.

De tussenkoeler zou meteen dienst doen als inlaatspruitstuk, met één ingang, en zoveel uitgangen als er cilinders zijn. Als de koeler direct boven de cilinders hangt krijg je mooi korte inlaatwegen, en daarmee een minder vertraagde reactie op openen of sluiten van het gashendel.

Serieuze dieselplannen?

Als bijkomend voordeel schetsen de uitvinders dat rondom het motorblok meer ruimte ontstaat voor aanbouwdelen, “die met name bij een diesel nogal wat plaats innemen”. Ook wordt aanbevolen om de turbo naast de cilinders te plaatsen. Daarbij zorgend dat stuur en motordeksels verder uitsteken dan de turbo, voor het geval de motor omvalt.

Nadrukkelijk wordt ook een brandstofkoeler opgevoerd, die vóór de tussenkoeler moet zitten, zodat de brandstof meer afkoelt dan de inlaatlucht. Brandstofkoeling is specifiek voor een diesel nodig, in verband met de inspuitregeling. Tekeningen laten als voorbeeld een complete V2 of V4 ‘cruiser’-motorfiets en een viercilinder sport/tourmachine zien.

Er wordt dus zeker over de mogelijkheden van een dieselmotorfiets nagedacht bij Yamaha. Of daar nog eens serieus aan doorgewerkt wordt is een heel andere vraag. Maar het is alleen al interessant dat een grote motorfietsbouwer diesel zelfs maar overweegt. Hoewel er ook al geruchten zijn geweest dat Honda met de dieselgedachte speelt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel