nieuws

Antonov-transmissie gewild in China

Techniek

Het is niet overal crisis in de autowereld, al zijn ze zelfs in China niet blij. De groei van de autoverkoop vertraagt daar, dat vinden ze bijna net zo erg als wij dalende verkopen vinden. Transmissiefabrikant in de dop Antonov richtte al langer geleden het oog op China, om daar eindelijk productie van de grond te krijgen. Besprekingen met een lokale transmissiefabrikant lijken de voorbode van een samenwerking. Valt China voor de Antonov TX-6?

Antonov-transmissie gewild in China

Gelukkig zal Antonov ondertussen wel gewend zijn geduld te oefenen. Om in China een joint venture van de grond te krijgen is een zaak van lange adem, horen we alom. Maar dat was het ook al om de automatische transmissie volgens de principes van Antonov onder de aandacht van de industrie te krijgen. Daar zit inmiddels achttien jaar werk in.

Simpele automaat

Voor de zonder hydraulica en koppelomvormer gestuurde zestraps TX-6 van Antonov is er in China belangstelling. Het lokale publiek rijdt liefst een automaat, en dan is die van Antonov het goedkoopst en makkelijkst binnenlands te produceren.

Een dik jaar geleden meldde het bedrijf echter ook al de doorbraak in China. Motorfabrikant en toeleverancier Loncin zou met Antonov een gezamenlijke onderneming opzetten. Begin dit jaar hadden de eerste automaten uit de fabriek moeten komen.

Een klein jaar geleden heette het weer dat nu de eerste demo-auto’s klaar en getest waren, om autofabrikanten te overtuigen dat de Antonov-automaat een goede keus is. Nu weer zou een nieuwe overeenkomst tot de bouw van demo-auto’s bij Lifan moeten leiden.

Grote markt

Autofabrikant Lifan is een klant van transmissiefabrikant Lan Dai, die ook Geely, Chery en FAW bedient. Ditmaal zou Lan Dai samen met Antonov iets moois willen beginnen. Er moet daarvoor 30 miljoen Euro op tafel komen, voor de helft van elke partner.

Er kunnen echter nog meer partners instappen, zodat de investering verdeeld wordt. Ook met industriegroep Jianghan zou eind maart een ‘letter of intent’ zijn getekend. Alleen zegt zo’n ‘letter’ in China nog lang niet dat er ook een echte overeenkomst aanstaande is.

Lan Dai zou de grootste transmissiefabrikant van China willen worden. Directievoorzitter Zhu Tangfu brengt het veelbelovend: “er worden nu wekelijks in China een miljoen auto’s gebouwd, het is een grotere automarkt dan de VS”. En op die markt heeft Antonov nu een nagel, maar nog geen hele voet tussen de deur.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Bekijk de opbouw van de Antonov TX-6 transmissie in deze animatie.

Reageer op dit artikel