nieuws

MCE-wondermotor in Peugeot 407

Techniek

In april dit jaar hebben we gemeld dat auto’s véél zuiniger kunnen worden met MCE-5-techniek. Dit Franse ontwikkelingsbureau werkte een systeem voor variabele compressie uit, dat alleen een ander motorblok vereist. Niet veel groter of duurder, wel 20 tot 35% zuiniger. Komend jaar moet een Peugeot 407 met MCE-motor de auto-industrie overtuigen. Zijn we dan voorlopig uit de CO2-zorgen?

MCE-wondermotor in Peugeot 407

Wilt u nog eens nazien hoe dat MCE-5-principe precies werkt, volg deze link naar onze eerdere beschrijving. Het komt neer op een motor met verstelbare slaglengte. Heel het mechanisme schuilt in het motorblok, cilinderkop en nevenaggregaten kunnen van een bestaande motor overgenomen worden.

Forse prestaties

Experimentele motoren bouwde MCE-5 tijdens de inmiddels tienjarige ontwikkelingsperiode al meer dan eens. De laatste variant was begin dit jaar klaar, en wachtte alleen nog op belangstellende (auto)fabrikanten die hem eens wilden proberen.

In deze vorm gaat het om een 1.5 viercilinder, volgens onze laatste informatie met turbo. Daar komt dan 162 kW uit bij maar 4000 tot 5000 t/min, en een koppel van 360 Nm. Met verdere optimalisatie wil MCE-5 daar komend jaar nog 400 Nm koppel van maken.

Blijkbaar rekenkundig stelde het bedrijf al vast wat deze geweldenaar in een Peugeot 407 zou presteren. Tot heden waren dergelijke praktijkcijfers niet beschikbaar, met name geen verbruikscijfers voor een hele auto. Bij dezen: 6,78 l/100 km gemiddeld, met de bedoeling in 2009 door verder experimenteren onder 6,0 l/100 km te komen, en onder 140 g/km CO2.

Opzienbarend zuinig

Als we dat houden naast het verbruik van een 407-productiemodel komen we op de 2.9 V6 topversie. Daaruit komt nog minder vermogen en vooral minder koppel dan de 1.5 van MCE-5. Ten koste van gemiddeld 9,8 l/100 km, dus zou de MCE-5-motor inderdaad ruim 30% zuiniger zijn.

Voor een kleiner automodel voorspelt MCE-5 een lagere besparing, vanaf minimaal 20%. Opnieuw houdt de ontwikkelaar vol dat de meerkosten in productie een ijzeren argument vóór MCE-5 zijn. Het is wel wat duurder geworden dan begin dit jaar werd aangegeven, maar altijd nog aantrekkelijk.

Het zou nu geen 300, maar 500 euro meer kosten om een MCE-5 te bouwen in plaats van een gewone motor. “Veel gunstiger dan een diesel, die kost 1000 euro meer. Dat wordt wel 1500 euro zodra de Euro 6-eisen gehaald moeten worden. Een hybride komt tussen 3000 en 5000 euro duurder dan een gewone benzineversie”, meent het bedrijf uit Lyon.

Wat is het probleem?

Met zulke getallen lijkt het dat autofabrikanten wel in de rij moeten staan. Daar had MCE-5 volgens hun eigen geschiedschrijving een beetje op gerekend, dat het in 2005 al storm zou lopen, toen de patenten klaar waren.

Zelfs een vermelding bij AMT heeft echter nog niet het verhoopte effect gehad. Er is nog geen officiële interesse van een autofabrikant. Vandaar dus volgend jaar een demo-auto, misschien werkt dat overtuigender. Of is het toch niet allemaal rozengeur en maneschijn met dat MCE-5-principe?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel