nieuws

Mazda gaat sparen met SkyActiv-techniek

Techniek

Om ons vast lekker te maken, laat Mazda meer details los van zijn SkyActiv-concept. Doel is in 2015 een 30% lager vlootverbruik te scoren dan in 2008. SkyActiv zet de totale autotechniek op z’n kop, van motoren tot chassis en onderstel. Wat brengt dit voor spannends?

Mazda gaat sparen met SkyActiv-techniek

Vanzelfsprekend slaat Sky op schone lucht en klimaatbescherming. De weg die Mazda daarvoor inslaat is gewichtsbesparing en optimalisatie, lichtere auto’s met efficiëntere aandrijflijnen.

De bedoeling is het te kunnen stellen zonder gewicht toevoegende, ingewikkelde hybridetechniek om verbruik te sparen. En zonder dure, gewicht toevoegende NOx-uitlaatgasreiniging bij diesels.

Gelijke compressie diesel en benzine

Hoe haalt Mazda dan wel een stuk meer efficiency uit nieuwe aandrijflijnen? Er is kennelijk sprake van opvolgers voor de 2.0 MZR benzinemotor en 2.2 MZR-CD diesel. Die opvolgers krijgen allebei een compressieverhouding van 14:1. Erg laag voor een diesel, erg hoog voor een benzinemotor.

Daarvoor krijgt de benzinemotor een soort dieselzuigers, met verbrandingskommetje in het midden. Er is kennelijk sprake van directe injectie. Mazda noemt ook een 4-2-1 uitlaatsysteem, voor betere gaswisseling. In totaal zou het SkyActiv-G ontwerp 15% beter verbruik en koppel opleveren.

Bij de diesel zorgt de lage compressie voor weinig NOx-productie, zodat Euro 6 gehaald wordt zonder SCR- of NOx-opslagkatalysator. De motor krijgt tweetraps drukvulling, en zou 20% zuiniger zijn. De SkyActiv-D komt in 2012.

Lichtere transmissie en body

Bij de nieuwe motoren komen passende zesversnellings transmissies. Dat er een zestrapsautomaat zou zijn was al gemeld, nu wordt ook een handgeschakelde bak genoemd. De automaat spaart met betere overbrugging van de koppelomvormer. De handbak is een stuk kleiner en lichter, met minder interne wrijving.

Om nog meer te winnen in verbruik komt er een nieuwe carrosseriestructuur, die dankzij nieuwe staalsoorten 8% lichter en 30% stijver is. We hebben het hier over een opvolger voor de Mazda6, blijkbaar.

Vernieuwde wielophanging spaart nog eens 14% gewicht. Doel van de SkyActiv-onderneming is dat in 2015 het vlootverbruik van Mazda 30% lager is dan in 2008. De nu genoemde specifieke onderdelen zullen dienen als voorbeeld, mogen we aannemen, om een heel nieuw gamma op te bouwen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel