nieuws

Jaguar met elektrische wielmotoren!

Techniek

Als het gaat om (deels) elektrisch rijden kent de fantasie van autobouwers nauwelijks meer grenzen. Hoe wordt de auto van de toekomst? Sexy, supersnel en toch heel schoon zoals de Jaguar C-X75? Van ons mag het. Hij heeft zelfs elektrische wielmotoren, goed voor een top van 330 km/h. In 3,4 seconde flitst hij naar de 100!

Jaguar met elektrische wielmotoren!

Jaguar kijkt ver vooruit met zijn uiterst ranke C-X75 sportwagen. Het is eigenlijk een hybride, want de verbrandingsmotoren dienen als range extender, om de puur elektrische wielaandrijving ook bij langere ritten gaande te houden

Zes motoren

De benaming van de toekomstvisie C-X75 geeft aan dat Jaguar zichzelf dit model cadeau deed voor zijn 75e verjaardag. Een passend sierlijk geronde sportwagen, waarin maar liefst zes motoren zijn verwerkt. In elk wiel een, en nog twee die generatoren aandrijven als de li-ion-accu’s leeg raken.

De elektrische wielmotoren zijn elk goed voor 145 kW. Tel maar na, met in 580 kW kun je snel vooruit komen. Er zou een top van 330 km/h inzitten. Nog bruter is de gezamenlijke trekkracht van 1600 Nm, genoeg om in 3,4 seconde op 100 km/h te komen.

Achterin liggen verder nog twee mini-gasturbines van Bladon Jets. Ze wegen maar 35 kg per stuk, draaien met constant 80.000 t/min en leveren 140 kW elk.

Rekenen op prestaties

Niet helemaal duidelijk is wat overblijft van de prestaties als twee turbines elk net genoeg leveren om één wielmotor op volle kracht te houden. Je zou ook heel zeurderig kunnen vragen welke topsnelheid geldt bij de beloofde 110 km reikwijdte op het accupakket van 19,6 kWh. Geen 330 km/h, zoveel is zeker.

Als je netjes rijdt, mogen we aannemen, ligt de CO2-uitstoot met draaiende turbines op nog maar 28 g/km. Dat zal zijn bij een officiële EU-verbruikstest. Met zestig liter aan boord kom je 900 km ver, zegt Jaguar. Minus 110 op stroom, is 790 km gedeeld door 60, ofwel een verbruik van 1:13,2.

Zo laat Jaguar ons ook even rekenen wat dit geheel van aluminium gemaakte studiemodel weegt. Ze geven alleen een vermogens/gewichtsverhouding, waaruit volgt dat de auto 1350 kg op de schaal brengt.

Bijzonder is dat de bodem een zuivere venturivorm heeft, die zorgt dat lucht onder de auto wordt weggezogen. Dat geeft flink neerwaartse druk, waardoor bovenop de auto geen spoilers meer nodig zijn.

Peter Fokker (Redactie AMT)



In de video meer uitleg over de Jaguar C-X75 innovatieve hybride met turbine- en elektromotoren.

Reageer op dit artikel