nieuws

Elektrische tweewielers van MINI en smart

Techniek

Elektrische tweewielers van MINI en smart

“In de toekomst woont een veel groter deel van de mensheid in megasteden”, zeggen trendwatchers. En: “Als al die mensen mobiel willen blijven, zijn ze aangewezen op elektrisch vervoer”. MINI en smart tonen op de Parijse Autosalon hoe dat vervoer eruit zou kunnen zien.

Schone lucht is een schaars goed in de megacity. Dus al voldoet de verbrandingsmotor aan Euro 6, dan nog verdient elektrische aandrijving de voorkeur. Op weg met de elektrische auto dan maar? Ho ho, ook ruimte is schaars in de megastad. En ook een elektrische auto maakt de rij voor het stoplicht langer en vrije parkeerplaatsen zeldzamer.

Mag gezien worden!

Zowel MINI als smart hebben zich over het probleem gebogen en stellen in Parijs hun oplossing in concept voor: de elektrische scooter! Eh, maar die was er toch al? Jazeker, maar op de e-scooters van MINI en smart wil je ook echt gezien worden!

Slimme app

Om zo’n hippe e-scooter te starten, gebruik je geen sleutel, maar je smartphone. Handig, want zo heb je meteen navigatie, muziek en natuurlijk telefoon, met een Bluetooth-verbinding naar je helm, aan boord. Op de MINI e-scooter krijgt de phone een plaatsje in de grote MINI-klok op het stuur. Op de smart doet de telefoon dienst als klokkenpaneel. Dankzij een slimme ‘app’ geeft hij rijsnelheid en resterende actieradius weer. En als de scooter geparkeerd staat, helpt de telefoon de eigenaar zijn vervoermiddel terug te vinden in de drukke megastad.

Drie MINI-varianten

MINI hamert vooral op het echte MINI-design van zijn Scooter E Concept en stelt twee varianten voor in Parijs, een groene en een gele. Een derde variant, een witte, wordt binnenkort gepresenteerd in MINI-hoofdstad Londen. Verdere details: de MINI heeft een Lithium-ion-batterij, een oprolbaar laadsnoer, zoals we dat kennen van stofzuigers en een center rail. Dat opbergsysteem keek de Scooter E Concept af van de MINI Countryman.



Wat is er zo leuk aan de MINI E Scooter? BMW-MINI ontwerpdirecteur Adrian van Hooydonk legt het uit.



De smart escooter van tekentafel tot concept vehicle.

Technische gegevens

smart wijst behalve op het trendy uiterlijk van zijn escooter, op enkele technische gegevens. De 48 V Lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 80 Ah. De borstelloze gelijkstroommotor in de achternaaf brengt de scooter daarop 100 km ver. Het motortje levert 4 kW. Een stuk meer dan de 1,6 kW die een benzinescooter levert. Dat maakt de smart escooter tot een echte stoplichtsprinter, zeker omdat het maximale koppel al bij 0 t/min beschikbaar is. De Topsnelheid is 45 km/u.

Superveilig scooteren

Remmen gaat met een remhandel op het stuur. Die bedient een schijfrem met ABS op het voorwiel en remt regeneratief de elektromotor in het achterwiel. Mocht dat onvoldoende zijn dan helpt een airbag om de klap op te vangen. Toch zal het zover niet snel komen, want de smart escooter is altijd goed zichtbaar door de uitbundige ledverlichting rondom. En als de bestuurder zelf even niet oplet waarschuwt de dodehoekassistent met een driehoekje in de spiegel dat het nu even niet het moment is om van rijbaan te wisselen.

Laat maar komen!

Dat de smart niet alleen ontwikkeld is om er hip uit te zien, maar ook om praktisch bruikbaar te zijn, blijkt uit de plaatsing van de batterij: onder de voeten. Dat houdt de smart lekker wendbaar en zo blijft er onder de buddy ruimte vrij voor de helm van bestuurder én passagier. Past die niet op de kleine buddy, zegt u? Klopt, maar zodra het passagierszadel wordt uitgevouwen, komen ook meteen de voetsteuntjes voor de passagier naar buiten. Kortom, laat maar komen die hippe e-scooters.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel