nieuws

Bilstein: “Wees alert op versleten schokdempers!”

Techniek

De blaadjes vallen, de zon gaat vroeger onder, de eerste nachtvorst dient zich aan, het wordt winter. “Winterbanden!”, denken we dan onmiddellijk. “Maar kijk ook naar de schokdempers”, zegt Bilstein. “Op gladde wegen zijn de negatieve effecten van versleten schokdempers veel groter!” Hoe komt dat? En: Hoe herken je versleten schokdempers? Bilstein helpt bij de uitleg aan de klant.

Bilstein: “Wees alert op versleten schokdempers!”

Het weggedrag van een auto op versleten schokdempers is onvergelijkbaar veel slechter dan dat van diezelfde auto op nieuwe exemplaren. Zeker op nat wegdek of op sneeuw of ijs is de remweg een stuk langer. Ook het risico op aquaplaning en op slippartijen in bochten is veel groter.

Achteruitgang onopgemerkt

Toch rijden de bezitters van zulke auto’s niet acuut verontrust naar het autobedrijf met klachten. De oorzaak is duidelijk. De achteruitgang van het weggedrag gaat geleidelijk en blijft onopgemerkt. Kortom, de auto-ondernemer die attent is op versleten schokdempers doet de verkeersveiligheid, zijn klant en zijn omzet een plezier.

Verlies aan demping

Bilstein helpt. Allereerst legt de sportieveonderstelspecialist uit hoe het slijtageproces in een schokdemper zich voltrekt: “Bij een nieuwe demper stroomt de olie door gecalibreerde openingen van de ene kant van de zuiger naar de andere. Zijn schokdemperbuis en zuiger versleten dan ontstaat een extra oliestroom langs de zuiger. Het gevolg: kleinere dempingskracht”.

Op wintersport met versleten dempers

Stel, een auto met versleten schokdempers gaat bepakt en bezakt op wintersport: “Door de zware belading is de zuigeruitslag groter dan normaal. De zuiger komt in het nog vrijwel ongesleten deel van de buis. De dempingskracht komt weer een beetje in de richting van hoe hij ooit was. Maar nu remt de auto plotseling hard. De achterkant komt uit de veren. De schokdemperzuigers komen in het versleten deel en plotseling valt de dempingskracht, en daarmee de grip van de achterwielen op het wegdek, weg. Levensgevaarlijk bij zo’n zwaar beladen auto”.

Doe een schokdempercheck

Duidelijk, versleten schokdempers vervangen is dankbaar werk. Maar hoe herken je ze: “Let op oliesporen op de dempers, onregelmatige bandenslijtage, beschadigde eindaanslagen en versleten kogelgewrichten. En gebruik een schokdempertester of maak een proefrit. Deinen, overhellen en sterk duiken bij het remmen wijzen op versleten schokdempers. Ook stuurtrillingen, snel op de veeraanslag zitten, versleten kogels of rubbers kunnen het gevolg zijn van versleten dempers”.

Bilstein besluit met een tip: “Winterbanden erop? Doe meteen een schokdempercheck!”

De klant helpen ontdekken hoe het met zijn schokdempers staat? Bestel de gratis ‘How to spot faulty shock absorbers’ poster met een mailtje naar info@bilstein.nl.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel