nieuws

Auto waarschuwt voor gripverlies

Techniek

Auto waarschuwt voor gripverlies

ABS is mooi, ESC nog mooier. Maar die veiligheidsystemen grijpen pas in als de auto grip verliest. Zou een systeem dat al voor die tijd alarm slaat niet het allermooist zijn? Continental werkt aan zo’n early warning system voor gripverlies.

Veel auto’s hebben het, een waarschuwingslampje flitst aan zodra de buitentemperatuur 4°C is. Daalt de temperatuur tot het nulpunt, dan kleurt het lampje rood. Doel is te waarschuwen voor mogelijk gripverlies. Maar ja, als het koud is, hoeft het niet glad te zijn. En zelfs al is het dat wel, dan nog kan een aangepaste rijstijl voor een veilig band-wegdekcontact zorgen. Voor een goed ‘low grip early warning system’ is meer nodig.

Omgeving perfect in kaart

De research-auto van Continental meet niet alleen de buitentemperatuur, maar ook die van het wegdek. Een optische sensor houdt bovendien de veranderingen in de hoeveelheid door het wegdek gereflecteerd licht net voor de auto (0,4 tot 1,5 m) bij. Een polarisatiecamera kijkt iets verder vooruit (5 tot 20 m). En leidt uit de veranderingen in verticale en horizontale polarisatie de conditie van het wegdek daar af. Een laser zoekt tussen 50 en 100 meter voor de auto naar vallende objecten, zoals regendruppels of sneeuwvlokken.

En wat doet de auto?

Mooi, zo heeft de auto een weerbericht waar Erwin Krol zijn vingers bij aflikt. Het geeft alle informatie over de beschikbare grip voor de auto. Maar er is meer nodig.

Het systeem moet ook weten hoeveel grip nodig is voor de manoeuvre die de automobilist uitvoert. Om daar achter te komen gebruikt het systeem sensordata vanuit de auto zelf. Welke? De versnelling in langs- en in dwarsrichting, de wielsnelheden, de hoeksnelheid en de stuurwieluitslag. Om het gevaar van aquaplaning al vroeg te ontdekken, meten sensoren in de banden bovendien continu de bandvervorming.

Waarschuwing aan de bestuurder

Wijst de combinatie van interne en omgevingsdata op aankomend gripverlies, dan maakt de auto dat via de Head Up Display of via een haptische waarschuwing duidelijk aan de bestuurder. Die denkt dan nog eens terug aan het primitieve 4°C-lampje. En hij past zijn rijgedrag aan, natuurlijk. Anders moeten ESC en ABS alsnog in actie komen.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel