nieuws

Slimme Bosch-sensoren voor ESP en besturing

Techniek

Slimme Bosch-sensoren voor ESP en besturing

Meten Is Weten. Dat geldt niet alleen voor de diagnosetechnicus, maar ook voor de auto zelf. Die zit bomvol sensoren, die de elektronica laten weten wat die moet doen. Ze worden steeds kleiner gemaakt, en zo mogelijk gecombineerd. Bosch heeft hier opnieuw vooruitgang geboekt. Waar zijn de nieuwe versnellingssensor en stuurkoppelsensor allemaal toe in staat?

Zojuist heeft Bosch de DRS MM5-versnellingssensor in productie genomen. Dat is een drievoudig gecombineerde opnemer, waar ook nog eens de bewakingsfunctie en de CAN-interface bij ingebouwd zitten.

Complete bewegingsregistratie

Een DRS-sensor maakt deel uit van het Bosch ESP-systeem. Dat stabiliteitssysteem heeft een gierhoeksensor nodig, die het draaien van de auto om zijn hoogte-as meet. Zeg maar zijn richtingsverandering.

Meet je ook de stuurhoek, dan kan dat vergeleken worden. Past de richtingverandering van de auto bij de stuurwielverdraaiing? Zo niet, dan is er dus sprake van slip. Waarop het ESP-systeem ingrijpt tot gierhoek en stuurhoek bij elkaar passen.

Nog mooier is om ook de langsversnelling van de auto te meten, dus remmen en accelereren. Dan weet het ESP beter of het zinvol is gas terug te nemen om een dreigende slip af te wenden, in combinatie met stabiliserende remingrepen. Dat helpt bij acceleratie, maar niet als de auto remt. Bovendien zegt remmen of accelereren iets over de dynamische lastverdeling voor/achter, dus over beschikbare grip voor en achter.

Meten we ook nog de dwarsversnelling, dan hebben we een maat voor de zijwaartse kracht op de auto. Dat zegt hoeveel grip er nodig is. Tijdens de ontwikkeling wordt bepaald hoe groot de maximale zijdelingse versnelling is die de grip toelaat. Zo weet ESP de grenzen van de auto.

Torque vectoring

De nieuwe DRS MM5-sensor bevat alledrie deze versnellingsopnemers. Plus een controleprogramma op de goede werking daarvan, anders wordt het ESP-controlelampje aangezet.

Ook een CAN-signaalgever is erin verwerkt, zodat niet alleen het ESP-systeem de metingen kan gebruiken. Het is bijvoorbeeld waardevol voor het sterk opkomende ‘torque vectoring’, de actieve sturing van de koppelverdeling links/rechts op de aangedreven as. Met die koppelverdeling kan het stuurgedrag van de auto verbeterd worden.

Gevoeliger sturen

Aan een beter stuurgedrag helpt ook de nieuwe stuurkoppelsensor van Bosch, die later dit jaar in productie gaat. Ook weer een klein apparaatje, dat hoort bij elektrische stuurbekrachtiging. Bosch verwacht overigens dat in 2016 de helft van alle bekrachtigingen elektrisch werkt, tegen nu nog één op drie.

De stuurkoppelsensor werkt magnetisch en contactloos, met een dubbele ring om de stuuras. Hij is klein genoeg om zowel in het interieur als in de motorruimte te plaatsen. Om precies te zijn moet de sensor om de torsie-as in de stuurkolom zitten. Hij meet het torderen van die as, en daarmee de uitgeoefende stuurkracht.

Aan de hand daarvan wordt de mate van elektrische bekrachtiging bepaald. Aardig om te weten is dat deze sensor 0,002 graden tordering van de stuuras al opmerkt, dus een hele kleine stuurbeweging. Er zit een temperatuursensor in, om te kunnen compenseren dat de torsiestijfheid van de stuuras temperatuurafhankelijk is.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel