nieuws

Siemens koppelt auto en verkeerslicht

Techniek

De hoop voor een veiliger verkeer in de toekomst is gericht op Car2X. Auto’s die communiceren met elkaar en met hun omgeving. De nieuwste ontwikkelingen tonen veertig projecten op de Cooperative Mobility Showcase in Amsterdam RAI. Recent is ook zo’n project van BMW en Siemens gepresenteerd in Amerika. Waar is de intelligente auto toe in staat?

Siemens koppelt auto en verkeerslicht

Tussen het RAI-complex en Schiphol kunt u dezer dagen intelligente auto’s op de weg treffen. Ze demonstreren gerealiseerde mogelijkheden van ‘coöperatieve mobiliteit’. Daarbij zijn ook de portalen boven de weg die snelheidsbeperkingen of file-informatie geven voor de gelegenheid coöperatief gemaakt.

Effectiever besparen met start/stop

Maar eerst even terug naar de demonstratie van Siemens en BMW. Zij lieten een op draadloos internet gebaseerd systeem zien, waarmee auto’s en verkeerslichten kunnen communiceren. Heel simpel krijgt de auto bij nadering van een verkeerslicht door wanneer het op groen of rood zal springen.

Voor het communicatiesysteem zorgt Siemens. BMW gebruikt het om zijn start/stopsysteem beter aan te sturen. Zal het rode verkeerslicht al gauw van kleur verschieten, dan is het beter niet voor een paar seconden de motor uit te zetten.

Anderzijds, blijft het licht nog een tijdje rood, dan kan eerder de remenergieterugwinning via de generator ingeschakeld worden. Zeker is immers dat de auto gaat stoppen. Als het verkeerslicht zijn schakeltijden doorseint kan maximaal effect uit deze brandstofspaarsystemen worden gehaald.

Open standaard voor Car2X

Hierbij geeft Siemens aan nog het enige bedrijf ter wereld te zijn dat de benodigde communicatieapparatuur voor zowel auto als weginfrastructuur kan leveren. Het concern zit tevens in een groot consortium dat open standaards voor deze communicatie moet ontwikkelen, zodat Car2X-systemen merkonafhankelijk samenwerken.

Het aardige is dat in Nederland precies datzelfde wordt getoond bij de Showcase in de RAI. Hier hebben we namelijk SPITS, een samenwerkingsverband van Nederlandse bedrijven en universiteiten. In het Strategic Platform for Intelligent Traffic Systems SPITS zijn ook open standaards ontwikkeld, voor communicatie via infraroodsignalen (dichtbij), hoogfrequente radiosignalen (middellange afstand) en draadloos internet.

Daarnaast toont de internationale Showcase in Amsterdam uitkomsten van drie door de EU gesubsidieerde Europese onderzoeksprojecten.

Auto geeft feedback

In de praktijk, op een testroute tussen RAI en Schiphol, in de RAI en op parkeerplaats P4 van Schiphol worden in auto’s werkende communicatiesystemen gedemonstreerd.

Zo is te zien dat communicerende auto’s het mogelijk maken op een navigatiesysteem precies te weten in welke rijbaan de auto zit. Zo wordt je voor een afslag op tijd naar rechts gedirigeerd. Communicatie met verkeerslichten kan een suggestie opleveren bij welke snelheid een ‘groene golf’ ontstaat.

Uiteraard geven communicerende auto’s aan elkaar, en aan de wegbeheerder, door wanneer ze in een file staan. Dat maakt veel betere en volkomen actuele verkeersinformatie mogelijk. Een van de SPITS-partners is dan ook navigatiespecialist TomTom.

Misschien dat het Rekening Rijden-plan, nu het voorlopig op de plank ligt, uitgebreid kan worden met communicatie tussen auto’s en andere dingen naast de weg dan tolpoorten. Doet dat kastje in elke auto tenminste ook nog iets nuttigs.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel