nieuws

riACT hoofdsteun voorkomt whiplash

Techniek

Dankzij pro-actieve hoofdsteunen van Johnson Controls halen de diverse varianten van de BMW 5 Serie de hoogst genoteerde score in de EuroNCAP whiplashtest. Er is ook een goedkopere reactieve versie van deze riACT-hoofdsteun. Welke techniek wordt hier toegepast?

riACT hoofdsteun voorkomt whiplash

Om het lastige probleem van whiplash verwonding bij aanrijdingen van achteren te bestrijden zijn actieve hoofdsteunen haast onontbeerlijk. Zulke steunen komen bij een aanrijding vanzelf naar voren, zo dicht mogelijk bij het hoofd van inzittenden. Daardoor kan het hoofd niet achterover slaan, met als mogelijk gevolg een whiplash.

Pyrotechnisch of mechanisch

De riACT-hoofdsteunen die BMW gebruikt zijn over 54 mm in lengterichting verstelbaar. Toch stellen de meesten een hoofdsteun liefst zo af, dat het hoofd een stukje vrij van de steun blijft. Dat vrije stukje compenseert riACT in 25 milliseconde, bij aanrijdingen van achteren met tenminste 10 km/h snelheidsverschil.

In de hoofdsteun zit daarvoor een buisvormige bevestiging, met een veerbelaste spiraal erin. Als die spiraal wordt losgelaten ‘schroeft’ hij als het ware de hoofdsteun naar voren. Voor dat loslaten zorgt bij BMW een klein pyrotechnisch patroon. Er is ook een versie met mechanische bediening.

Pro- of re-actief

Dat pyrotechnische patroon is aangesloten op de airbagbediening. Registreert deze een aanrijding, dan schiet de hoofdsteun al naar voren voordat de inzittende door de botsing in zijn stoel wordt gedrukt.

Dat noemt Johnson Controls pro-actief. De hoofdsteun reageert nog voordat de inzittende een riskante beweging maakt.

Bij mechanische bediening zorgt de druk van een inzittende die in de stoelleuning wordt geworpen dat het hoofdsteunmechaniek in werking treedt. Als reactie, dat heet dan re-actief.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel