nieuws

Nieuwe Dynamax vierwielaandrijving voor Kia Sportage

Techniek

Niet lang na de in veel opzichten verwante Hyundai ix35 verschijnt nu ook een nieuwe Kia Sportage bij de dealers. In stijl verschillend, maar in techniek bouwen beide merken van de Hyundai Groep op gelijke basis. Nieuw daarin is onder meer Dynamax vierwielaandrijving, ontwikkeld bij Magna Powertrain. Het wordt in Korea geproduceerd, en zal op meer modellen ingezet gaan worden. Hoe werkt deze geregelde 4WD?

Nieuwe Dynamax vierwielaandrijving voor Kia Sportage

U kent Magna wel, de Canadese onderdelengigant die Opel had willen overnemen. Ze hebben ook een reeks vestigingen in Korea opgezet, waaronder Magna Powertrain, als joint-venture met de Hyundai Groep.

Hier werd Dynamax ontwikkeld, een elektro-hydraulisch aangestuurde platenkoppeling om gedoseerd achterwielaandrijving in te schakelen. Kia noemt nu voor de Sportage het beestje bij naam, Hyundai spreekt simpelweg van ‘4WD’.

Vooruitziende regeling

Dat produceert Magna als afzonderlijk systeem, handig voor Hyundai en Kia die nu hun ix35 en Sportage in elke motorvariant zonder of met 4WD kunnen bieden. En het kan dus voortaan makkelijk nog in andere modellen gebruikt worden, niet noodzakelijk in suv of crossover-types.

Deze flexibiliteit is niet het enige voordeel van Dynamax. Er zit een elektronische regeling aan die contact houdt met alle aandrijf- en onderstelsystemen. Zodoende reageert de platenkoppeling niet alleen op een wiel dat begint door te slippen. Het regelsysteem leest uit de boordelektronica de rij-omstandigheden af, en doet zo zijn best vooraf te voorzien wanneer vierwielaandrijving wenselijk zal zijn.

Hiermee wordt de vierwielaandrijving ook gebruikt om zo nodig het bochtgedrag te verbeteren, door aangepaste verdeling van het aandrijfkoppel op voor- en achteras.

Berekend op zuinigheid

Tegenover permanente of handmatig inschakelbare vierwielaandrijving heeft het automatisch werkende Dynamax als voordeel dat zo min mogelijk extra brandstofverbruik ontstaat door de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Die werkt alleen als het nodig is, en anders draaien er nauwelijks onnodig aandrijfdelen mee met de voorwielaandrijving.

Bovendien heeft Magna bij het Dynamax-ontwerp gelet op minimaal energieverbruik van de elektrische en elektronische componenten. Wel is de multiplaatskoppeling berekend op hoge belasting, zodat bij aanhanger trekken of bergritten niet gauw de koppeling uitschakelt (en daarmee de achterasaandrijving) als de koppeling te heet loopt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Alleen vierwielaandrijving waar nodig met Dynamax AWD.

Reageer op dit artikel