nieuws

Komt de MotoCzysz elektrobike 60 km ver met 160 km/uur?

Techniek

Komt de MotoCzysz elektrobike 60 km ver met 160 km/uur?

De TT op het Isle of Man heeft er sinds vorig jaar een nieuwe klasse bij: de TT Zero voor elektrisch aangedreven motoren. De eerste deelnemer in die klasse die het 37,7 mijl lange stratencircuit rondt met een gemiddelde van 100 mijl per uur wacht een fikse geldprijs. In 2009 kwam niemand in de buurt, maar dit jaar stond de MotoCzysz E1pc aan de start…

De MotoCzysz (spreek uit ‘sizz’) E1pc ziet er snel uit. De motor is gebouwd rond 10 lithium-polymeer-batterijen. Ze worden draadloos op de connectors op het frame geklikt en wegen bij elkaar 88,5 kg. Als ze opgeladen zijn, bevatten ze samen 12,5 kWh. Dat is ongeveer de energie die vrijkomt bij het verbranden van 1,4 liter benzine.

Compacte krachtpatser

Goed de ‘brandstoftank’ mag zwaarder zijn dan die van een traditionele motorfiets, de motor is lichter. De permanent magneet wisselstroommotor is goed voor 100 pk en 350 Nm en weegt nog geen 35 kg. Het enorme koppel en de extreme toerentallen, die het motortje aankan, maken een versnellingsbak overbodig. Bovendien is de doseerbaarheid van het koppel onvergelijkbaar met die van een traditionele interne verbrandingsmotor: “Eén procent gas is één procent koppel”, zegt MotoCzysz-eigenaar Michael Czysz. “Je kan met het gas de ketting voorspannen.”

Geen lucht- maar oliekoeling

Toch zetten ook elektromotoren niet alle beschikbare energie om in beweging. Dus produceren ze warmte. En net als bij verbrandingsmotoren valt het niet mee om die warmte snel genoeg af te voeren. De koelribben van luchtgekoelde elektromotoren vragen veel ruimte, en dan nog mogen ze hun maximale output maar kort leveren. Oververhitting is anders onvermijdelijk. Vandaar de oliekoeling op de MotoCzysz. Die houdt de elektromotor bovendien zo compact dat hij onder het veerelement in de achterbrug past.

Weg met de onderdruk

Wie snel wil, optimaliseert niet alleen de aandrijflijn, maar minimaliseert ook de rijweerstand. Voor zo’n racemotor bestaat die voor zeker 90% uit luchtweerstand. En die luchtweerstand wordt weer voor een groot deel bepaald door de onderdruk achter de motor. Die zuigt de motor naar achteren. Luchtkanalen, die vanaf het front van de MotoCzysz onder het zadel doorlopen, verminderen dat terugzuigeffect.

Als een tijdrijder

“Behalve de motor zelf, heeft ook de leren zak gevuld met mens er bovenop grote invloed op de luchtweerstand”, zegt Michael Czysz. En dus zat coureur Mark Miller op de MotoCzysz, zo ongeveer als een wielrenner op een tijdritfiets. De rug helemaal horizontaal en gestrekt en de armen naar voren.

Genoeg voor succes?

Was dat allemaal goed genoeg voor succes op het Isle of Man? Ja, Mark Miller won de TT Zero-race met bijna twee minuten voorsprong op nummer twee Robert Barber. Maar ook nee, want zijn gemiddelde snelheid was 96,820 mijl per uur en dat is minder dan 100. De 10.000 pond geldprijs blijft dus nog een jaartje staan.

Nog een lange weg te gaan

Overigens reed de winnaar bij de Superbikes meer dan 130 mijl per uur gemiddeld. “Niet zo vreemd”, zegt Michael Csysz. “Aan de interne verbrandingsmotor is al 100 jaar ontwikkeld. Wij zijn nog maar net een jaar bezig. Wij hebben dus nog 99 jaar tegoed.”

Erwin den Hoed

(Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

De MotoCzysz E1pc in actie zien? Bekijk deze video.

Hoe stil is zo’n hoogtoerige elektromotor nu echt? Bekijk de video, zet het geluid op 10 en houd de oordopjes bij de hand.

Reageer op dit artikel